Deze films kochten distributeurs in Venetië
Na Berlijn en Cannes is Venetië het derde belangrijke festival waar Nederlandse distributeurs hun aanbod voor het komend seizoen inkopen. De Filmkrant deed een rondje langs de velden en noteerde wat er binnenkort te zien zal zijn in de Nederlandse bioscopen en theaters.
De grote slag hebben de meeste distributeurs al eerder dit jaar geslagen tijdens de filmfestivals van Berlijn en Cannes. Toen kwamen ze veelal thuis met meerdere titels. In Venetië was de opbrengst beduidend bescheidener. De budgetten waren al grotendeels gespendeerd en de hits waar iedereen op zat te azen, waren al verdeeld.
Zo had Warner Bros. zich al voor de Venetiaanse festivalopening verzekerd van de rechten van openingsfilm Beetlejuice Beetlejuice, die nu in de bioscoop draait, en Joker: Folie á Deux, die op 3 oktober in Nederland uitkomt. De major kocht ook de rechten van de The Room Next Door, winnaar van de Gouden Leeuw, maar niet voor Nederland. De prijswinnende film van Pedro Almodóvar wordt in ons land gedistribueerd door Cinéart.
Cinéart was sowieso goed vertegenwoordigd in Venetië. Ook de rechten van competitiefilms Baby Girl van Halina Reijn, The Quiet Son van Pedro Almodóvar, Aicha van Mehi M. Barsaoui en L’Attachement van Carine Tardieu waren al veiliggesteld voordat ze werden vertoond op het Lido. In Venetië zelf kocht Cinéart nog één titel: Vittoria van Alessandro Cassigoli en Casey Kauffman. De film werd door de jongerenjury onderscheiden met de prijs voor Beste Italiaanse film.
Ook September Film had al een aantal competitiefilms aan haar portofolio toegevoegd in de aanloop naar het festival. Love van Dag Johan Haugerud, Stranger Eyes van Yeo Siew Hua en April van Dea Kulumbegashvili – goed voor de Speciale Juryprijs – draaiden in de officiële competitie en staan binnenkort in de Nederlandse filmladder. Andere September-aankopen in het Venetiaanse programma waren Alpha. van Jan-Willem van Ewijk, die de Europa Cinemas Label 2024 won, en Thomas Vinterbergs Families Like Ours. Er werd ook nog een titel nieuw verworven: Wishing on a Star van Peter Kerekes.
Imagine Film kwam thuis met twee nieuwe aankopen. Het gaat om Riefenstahl, Andres Veiels film over de controversiële maker van Triumph des Willens die te boek staat als Hitlers favoriete regisseur maar zelf altijd ontkende een nazi te zijn. Uit het Orrizonti-programma kocht Imagine Film de rechten voor The New Year that Never Came van Bogdan Mureşanu, over de val van de Roemeense dictator Ceauşescu.
Arti Film kwam thuis met Mond van Kurdwin Ayub. In deze Ulrich Seidl-productie, die het Europa Cinemas Label won op het filmfestival van Locarno, wordt een Australische martial arts trainer ingehuurd om de conditie van drie zusters uit een rijke Jordaanse familie op te krikken. Maar dat blijkt lastiger dan het lijkt.
Vedette Film kocht twee films aan die in Venetië in de prijzen vielen. Familiar Touch won de prijzen voor beste regisseur en beste actrice in de Orrizonti Competition, en kreeg ook nog de Lion of the Future – Luigi De Laurentiis Award voor beste debuutfilm. Manas won de regieprijs in het programma Giornata degli autori.
Paradiso Films heeft in Venetië één titel bemachtigd. In de documentaire Hayao Miyazaki and the Heron volgt regisseur Kaku Arakawa zes jaar lang de meester van de Japanse animatie als hij werkt aan The Boy and the Heron (2023), zijn meest recente en misschien ook wel laatste film.
Filmfreak keerde terug uit Italië met de distributierechten van Quiet Life van Alexandros Avranas. Gezien het politieke gekrakeel over de zogenaamde asielcrisis kan deze film zomaar eens de ‘actualiteitshit’ van deze herfst worden. De hoofdpersonen zijn vluchtelingen die een bestaan proberen op te bouwen in Zweden, maar als hun aanvraag voor naturalisatie wordt afgewezen, raakt hun dochtertje in een coma. Het blijkt de manifestatie te zijn van een mysterieus syndroom waar meer vluchtelingenkinderen aan lijden.
Cherry Pickers heeft dit jaar geen films gekocht uit het festivalprogramma, maar greep een bezoek aan Venetië wel aan om andere titels te verwerven: Le comte de Monte Cristo en Zwei zu eins.