Focus: Modern Asia Cinema Nights
Aziatische films in De Nieuwe Kerk
Naar de film in De Nieuwe Kerk in Amsterdam? Jazeker, van 1 t/m 4 februari kunnen we in het kader van De Grote Indonesië Tentoonstelling naar Modern Asia Cinema Nights. Te zien zijn zes Aziatische films. Plus Sweet Dreams van Ena Sendijarević.
Eerst het treurige nieuws. Bijna vier jaar nadat Parasite van Bong Joon-ho vier Oscars won, waaronder die voor beste film, maakte acteur Lee Sun-kyun op 48-jarige leeftijd een einde aan zijn leven. Hij speelde in de film, die te zien is in het programma Modern Asia Cinema Nights in De Nieuwe Kerk, de vader van de armlastige familie die op slinkse wijze binnendringt in een rijke familie.
Het onderzoek naar Lee’s dood loopt nog, maar inmiddels is bekend dat hij financieel werd afgeperst en dat de drugsrecherche hem het leven ondanks negatieve drugstesten zuur bleef maken. Dreef dat de acteur tot zelfmoord? In Zuid-Korea is het laatste woord er nog niet over gezegd.
De Oscar-winst voor Parasite was de bekroning van de opmars van de Aziatische cinema in de westerse wereld. Die kwam niet uit de lucht vallen. Zo won een jaar voor de Oscar-bekroning van Parasite Hirokazu Kore-eda’s Shoplifters de Gouden Palm in Cannes. De subtiele film over een samengestelde familie in Tokio die met winkeldiefstallen overleeft, stelt de vraag wat familie tot familie maakt: bloedbanden of betrokkenheid bij elkaar?
Ook te zien in Modern Asia Cinema Nights is The Boy and the Heron, waarschijnlijk nu toch echt de laatste film van de Japanse animatiegrootmeester Hayao Myazaki. Nostalgisch stemt de vertoning van Chungking Express van de Hongkongse filmmaker Wong Kar Wai. De film uit 1993 over twee politieagenten met liefdesperikelen roept de glorieperiode in het Westen van de Chinese en Hongkong-artcinema op.
Uit India komt Chak de! India (Shimit Amin, 2007), waarin een coach van het Indiase vrouwenhockeyteam er alles aan doet om met zijn team kampioen te worden. De verfrissende film wordt wel ‘new wave Bollywood’ genoemd. In de Indonesische feministische wraakwestern Marlina the Murderer in Four Acts (Mouly Surya, 2017) doodt een vrouw een bende indringers in haar huis, waarna ze op weg gaat naar de politie om daar het afgehakte hoofd van de bendeleider af te leveren. Ook in Indonesië, maar in de tijd dat het land nog Nederlands-Indië heette, speelt Sweet Dreams. In de met zes Gouden Kalveren bekroonde film gaat een koloniale suikerplantagefamilie rond 1900 reddeloos ten onder in de veranderende tijd.
Alle films worden ingeleid door Aziatische-cinemaexperts.
Modern Asia Cinema Nights | 1 t/m 4 februari | De Nieuwe Kerk, Amsterdam