Focus: Film op erfgoedlocaties
Het reizende filmtheater Hoogt on Tour gaat net als vorige zomer weer naar buiten. Niet naar zomaar een pleintje, maar onder de titel Cinema Buiten in augustus en september naar zes erfgoedlocaties in de stad en provincie Utrecht.
Je kunt als filmtheater een paar klapstoeltjes buiten zetten en een film vertonen, maar Hoogt on Tour pakt het anders aan. Onder de titel Cinema Buiten presenteert het op zes fraaie erfgoedlocaties films over reizen, miscommunicatie en conflict. Wie denkt dat reizen automatisch tot verbreding van onze culturele blik leidt, wordt door het programma uit de droom geholpen. In de meeste films leidt reizen tot misverstanden en ruzies; in één film zelfs tot een gruwelijke moordpartij.
In het tragikomische Oh Lucy! (Atsuko Hirayanagi, 2017; te zien in Buitenplaats Doornburgh, 7 sep) wordt een Japanse dame tijdens een cursus Engels in Tokio verliefd op haar docent, waarna ze de fout maakt om hem later op te zoeken in Los Angeles. Het absurdistische King of the Belgians (Peter Brosens en Jessica Woodworth, 2016), waarin een Belgische koning door de Balkan reist, is ook een illustratief voorbeeld van culturele misverstanden (Metaal Kathedraal, 8 sep).
Even verontrustend als hilarisch is Stanley Kubricks Koude Oorlog-klassieker Dr. Strangelove, or How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1974; Park Vliegbasis Soesterberg, 31 aug). Een gruwelijk voorbeeld van de gevolgen van religieuze haat is het op ware gebeurtenissen gebaseerde Des hommes et des dieux (Xavier Beauvois, 2010; Doornburgh, 6 sep), over de moord op Franse monniken in de jaren negentig in Algerije door moslimfundamentalisten.
In het schitterende Cold War (Pawel Pawlikowski, 2018; Molen de Ster, 9 aug) wordt als gevolg van de Koude Oorlog het persoonlijke politiek met als resultaat een geruïneerde liefdesrelatie. Ideologische strijd wordt er ook geleverd in Leto (Kirill Serebrennikov, 2018; Fort aan de Klop, 18 aug), over de poging van het Russische communistische regime in de jaren tachtig om westers geïnspireerde popmuziek buiten de deur te houden. In Arrival (Denis Villeneuve, 2016; Huis Doorn, 24 aug) wordt de wereldvrede bedreigd door de strijd tussen buitenaardse wezens en oorlogshaviken.