Redactioneel – Maart 2020

In the Mood for Love

Een paar weken terug ontstond hier op de redactie het plan om een speciaal nummer te maken over In the Mood for Love, Wong Kar-wai’s prachtige liefdesdans die twintig jaar geleden verscheen. Een duet van twee mensen die naar elkaar verlangen maar die elkaar niet vinden. Een liefdesverhaal over de liefde zelf.

Waarom juist die film eren met een speciale editie? Het is een droom van een film, om te beginnen. Overdadig, met prachtige intense kleuren en weelderige kostuums, dit is wat film vermag, wat het wil zijn.

Er is meer. Wongs cinema is een cinema van vluchtige momenten: sfeer, stemmingen, ontmoetingen, verlangens. Wat een mooie spanning oplevert met film als medium, want dat wil juist vastleggen, bewaren, herinneren. Wat Wong wil laten zien met al die etherische momenten, ontdekken we aan het eind van In the Mood for Love. Tony Leungs personage Chow Mo-wan fluistert een geheim in een gat in de muur bij de ruïne van Angkor Wat en loopt vervolgens het beeld uit terwijl de camera op het eeuwenoude complex gericht blijft. Op dat moment voel je hoe zijn personages zich verhouden tot de tijd, hoe wíj ons verhouden tot de tijd. Hoe die dans van Mr Chow en Mrs Chang in de nauwe gangen van het hotel in Hongkong nu vervlogen is. Ook al was die altijd al vervlogen omdat hun relatie niet kon bestaan. Tegelijk voel je hoezeer we die dans moeten willen, hoezeer die betekenis geeft aan momenten.

En er is nog iets. Als het om de omgang tussen mensen gaat, reikt In the Mood for Love naar het hoogste. Een toenadering tot de ander, een verlangen naar de ander maar altijd met respect voor die ander. Dichtbij komen maar genoeg afstand bewaren, elk woord zorgvuldig gekozen. Elk antwoord gekoesterd.

Deze week maakte het filmfestival van Cannes bekend dat ze de film in een gerestaureerde 4K-versie gaan vertonen, precies twintig jaar na de première daar. Wong zal aanwezig zijn en na het festival toert de film internationaal langs de filmtheaters. Misschien is dat een goed moment om met een speciale editie te komen. Omdat de film een herinnering is aan hoe het ook kan.