The Burnt Orange Heresy

Zwendel in de kunstwereld

The Burnt Orange Heresy

List en bedrog, daar draait het om in de iets te gladde boekverfilming The Burnt Orange Heresy. Kunstcriticus en -handelaar spannen samen voor een oplichting, maar dat loopt anders.

Eigenlijk weet je vanaf het begin al dat je hem niet kan vertrouwen. De gelikte kunstcriticus James Figueras (Claes Bang uit The Square, 2017) steekt een overtuigend verhaal af over de waarde van kunst en verleidt daarmee een groep Amerikaanse toeristen in Milaan om zijn lijvige boek Power of the Critic aan te schaffen. Hij knoopt daarna een praatje aan met Berenice Hollis (Elizabeth Debicki), die zijn opzichtige avances met gemak pareert. Toch liggen ze later die avond bij elkaar in bed. Wie houdt wie hier voor de gek?

The Burnt Orange Heresy is een film vol dubbele bodems en schijnbewegingen. Iedereen draait de ander een loer, met als doel uit elke situatie een financieel slaatje te slaan. De thriller speelt zich af in de kunstwereld en de zwendel waarmee Figueras en Hollis zich inlaten draait om het afhandig maken van een kunstwerk van de teruggetrokken schilder Jerome Debney (Donald Sutherland). Debney werd een legende toen hij een leeg doek ophing tijdens de studentenopstand van Parijs ’68, maar bleef sindsdien uit het oog van het publiek. “De Salinger van de beeldende kunst”, noemt handelaar Joseph Cassidy (Mick Jagger in sleaze-modus) hem.

Er valt een hoop plezier te beleven aan de vier hoofdrolspelers in topvorm. Regisseur Giuseppe Capotondi (La doppia ora, 2007) maakte alleen één verkeerde keuze: waar de bronroman van Amerikaan Charles Willeford zich afspeelt in het broeierige Florida en de artificiële kunstwereld van Warhol en Koons op de hak nam, verplaatste Capotondi zijn verfilming naar het luxueuze Comomeer. Hier geen discussies over ‘het einde van waardevolle kunst’, zoals die werd ingeluid door de popart, maar juist aandacht voor de weelde en traditie van de Europese kunstelite. Ook die traditie is eigenlijk een groot oplichtingsspel, zal Capotondi vast bedoelen, maar het punt verdwijnt ergens in de luxe verpakking.

The Burnt Orange Heresy is vanaf 7 januari te zien via Picl en Vitamine Cineville en vanaf 5 februari op andere platforms.