The Bear

Briljante keukenstress

The Bear

In de fabuleuze dramaserie The Bear is de keuken- en levensstress in elke scène voelbaar.

De keuken lijkt terug van weggeweest als setting voor intens drama. In het sterke Boiling Point (2021) stijgt de stress chef-kok Stephen Graham langzaam naar het hoofd in een populair Londens restaurant, terwijl Ralph Fiennes in The Menu (2022, eind deze maand openingsfilm van Imagine Film Festival) een chef speelt met dubieuze intenties in een exclusief restaurant.

Toch halen die twee films het qua keukenstress niet bij de achtdelige serie The Bear, een van de absolute hoogtepunten van dit jaar. De serie speelt zich af in een broodjeszaak annex restaurant in Chicago, in een wijk die langzaam ten prooi valt aan gentrificatie. Uitbater Michael overleed onverwachts en liet de zaak na aan zijn broer Carmy (Jeremy Allen White). Die werkte hiervoor als chef-kok in een van de beste restaurants ter wereld en zijn werkstijl valt niet bepaald goed in de smoezelige keuken van het familierestaurant, waar iedereen toch vooral volgens zijn of haar eigen methode werkt.

Ook The Bear heeft een volledig eigen methode – het is een wervelwind die al vanaf de eerste aflevering behoorlijk wat energie van de kijker vergt. Dat is absoluut geen kritiek, want zelden werd de stress van een professionele keuken zo realistisch opgediend. De bonnetjes rollen in recordtempo uit de automaat, overal staat eten te pruttelen en iedereen schreeuwt voortdurend “CHEF CHEF CHEF!” naar elkaar. Om nog maar te zwijgen over het heerlijke eten dat voorbijkomt – de acteurs kregen ter voorbereiding op hun rol kooklessen, om het zo authentiek mogelijk te houden.

Maar wat uiteindelijk vooral bijblijft van The Bear is de perfecte balans tussen drama, komedie en keukenstress. De serie komt tot een absoluut hoogtepunt in de zevende aflevering, waarin de stress in één lange take van twintig minuten tot een ongekende uitbarsting komt. Alles komt op perfecte wijze samen en Carmy kan niet langer weglopen voor het sluimerende trauma dat in hem huist na de dood van zijn broer.

De hectische keuken blijkt in The Bear uiteindelijk niet de beste plek voor traumaverwerking, maar wél een toplocatie voor een van de beste nieuwe series van het jaar. Verplicht kijkvoer. Maar zorg van tevoren wel voor genoeg eten in huis.

The Bear is te zien op Disney+ (VoD).