Pachinko

Een volk dat altijd bezet was

Pachinko

In slechts acht afleveringen en door de lens van één familie schetst Pachinko de ellendige twintigste eeuw van het Koreaanse volk.

“Wanneer houdt dit lijden ooit op?”, vraagt een vrouwenstem ergens in de eerste aflevering van de groots opgezette serie Pachinko. Het is 1915, Japan heeft Korea inmiddels vijf jaar bezet, zuigt het land leeg en onderdrukt de bevolking. Al zien de Japanners het heel anders. “We zegenen deze idioten met onze vooruitgang, onze scholen, ons onderwijs”, zegt een Japanse agent. “En wat krijgen we ervoor terug? We krijgen leugens in ons gezicht gespuugd.”

Pachinko, gebaseerd op de bestseller van Min Jin Lee, neemt de kijker vervolgens via de levens van één Koreaanse familie mee door de twintigste eeuw. Van het koloniale Korea naar Tokio en New York in 1989, waar de kleinzoon van de familie aast op een vastgoeddeal die hem schatrijk moet maken. In acht afleveringen schiet de serie kriskras door de tijd waardoor je als kijker een waaier aan saillante gebeurtenissen voorbij ziet trekken.

Het lijden waar de vrouw in de eerste aflevering naar verwijst, is in magische termen een vloek die wel of niet op de familie zou rusten. Zo zou een van de familieleden al drie kinderen voor het eerste levensjaar hebben verloren. In niet-magische termen verwijst die vloek naar de onderdrukking van het Koreaanse volk door Japan en de tweederangs burgers die ze werden door Japans toedoen.

Net als schrijfster Min Jin Lee zijn de twee regisseurs van de serie, Justin Chon (Blue Bayou) en Kogonada (After Yang), Amerikanen van Koreaanse komaf. De roman en deze serie zijn in zekere zin een vorm van historische genoegdoening en erkenning van een volk dat door die onderdrukking vrijwel onzichtbaar door de twintigste eeuw schuifelde. Weggedrukt door de Japanse bezetting van 1910 tot aan de Tweede Wereldoorlog. In 1950 viel Noord-Korea het zuiden binnen, waarna de Amerikanen hun oorlog tegen het communisme daar voortzetten en er tot op de dag van vandaag een militaire aanwezigheid hebben.

Pachinko is een grootse, epische serie. Filmisch conventioneel, maar met een uitstekende verteltechniek. Juist door het prisma van één familie te nemen, blijft het verhaal dichtbij terwijl de reikwijdte van de vertelling enorm is.

Pachinko is te zien op Apple TV+ (VoD)