Medusa Deluxe
De kapper die werd gescalpeerd
Iedereen heeft haar op de tanden en in elke kleedkamer hangt de schaar uit, in dit heerlijk eigenzinnig debuut waarin een kapperscompetitie uitmondt in een moordmysterie.
‘Murder – obsession – hairdressers’ luidt de slagzin van het heerlijk eigenwijze speelfilmdebuut van Thomas Hardiman. Verschillende combinaties van die woorden zijn logisch bij elkaar. Moord en obsessie, uiteraard. En een obsessie voor kapsels, daar valt ook nog wel iets bij voor te stellen. Maar moord en coiffeurs?
Hardiman weet in zijn film wel meer uitersten te verenigen. Medusa Deluxe is een spannend moordmysterie vermengd met campy komedie, een duister vormgegeven thriller met een hoofdrol voor weelderige kapsels – de artistieke creaties waarmee de personages wedijveren in een kapperscompetitie. En dan maakte de jonge Hardiman het zichzelf (maar vooral ook zijn crew, ervaren cinematograaf Robbie Ryan in het bijzonder) nog eens extra moeilijk door de hele film als één lang shot te draaien.
Om dat voor elkaar te krijgen, maakt Hardiman dankbaar gebruik van zijn locatie: de Preston Guild Hall, een evenementencomplex in de middelgrote stad Preston in Lancashire in het noordwesten van Engeland. Dat was een tijdje onder de hoede van een malafide projectontwikkelaar die er niets mee deed en staat sindsdien leeg. Hardiman wringt elke druppel sfeer uit het uit beton en hout opgetrokken pand uit de jaren zeventig, met een duister gangenstelsel en overal gekke hoekjes waar zich een moordenaar zou kunnen verbergen.
Dat is het andere punt waarmee Hardiman de spanning erin houdt: als de film begint is de moord (het slachtoffer werd gescalpeerd) pas net gepleegd, en de kans is groot dat de moordenaar zich nog in het pand bevindt. De film volgt daarbij niet de politieagenten die de zaak komen onderzoeken, maar meandert door het pand langs de deelnemende kappers en hun modellen, die er flink op los speculeren (en roddelen) over het slachtoffer en allerlei mogelijke daders.
Ondertussen laaft de camera zich ook aan de uitbundige haarstukken waar zij mee bezig zijn. Die kapsels, waarvan je sommigen in de loop van de film gaandeweg hun vorm ziet vinden, werden gecreëerd door Eugene Souleiman, haarontwerper voor onder meer Lady Gaga en alle grote modemerken.
Zo wist debuterend autodidact Hardiman voor meer cruciale plekken in zijn team ervaren krachten te ronselen – zie ook het camerawerk van Robbie Ryan en de muziek van producer Koreless, die een op percussie en elektronica leunende soundtrack vol horten en stoten aflevert. Ook achter de schermen leunt Medusa Deluxe zo op een prettige paradox: de aanstekelijke energie van een debutant vermengd met de zelfverzekerde kunde die jarenlange ervaring brengt.