Long Day’s Journey into Night
Terug naar dagen van onweer en liefde
Waar is Luo’s grote liefde van twintig jaar geleden? En hoe was hij betrokken bij de dood van zijn vriend Wildcat? Long Day’s Journey into Night is een sensuele reis door de geest van een getergd personage – voor het halverwege in een 3D-avontuur verandert.
Als een rivier die traag door oneindig landschap stroomt, mijmert het hoofdpersonage Luo in Long Day’s Journey into Night (Di qiu zui hou de ye wan) over een vermoorde jeugdvriend en een verdwenen geliefde. Een reis naar het einde van de nacht, of misschien juist naar het begin van die nacht, met eenzelfde sensuele eb en vloed als Wong Kar-wai’s In the Mood for Love (2000), maar voortgedreven door een existentiële onrust en gevangen in een oneindige tijdslus.
De kleuren vol neon en de schaduwen van het noir, het roestende metaal en de beregende oppervlakken – alles is prachtig en intens in Long Day’s Journey into Night van Bi Gan, door Eye uitgebracht in hun programma Previously Unreleased. Daardoor mag je je afvragen of Luo zijn herinneringen niet mooier maakt dan ze zijn. Natuurlijk maakt hij ze mooier dan ze zijn. Dat is ook de schoonheid van herinneringen, dat ze je kunnen bedriegen. De meanderende beweging van de camera is het zoekende licht in de duisternis van het verleden. Sommige scènes spelen dan weer in het heden, maar het verschil is meestal niet duidelijk. Het maakt de zoektocht alleen maar melancholischer want het versterkt het gevoel dat Luo met een been in het verleden leeft en nooit echt bij het nu is aangekomen.
Het mysterie dat Luo probeert te ontrafelen, met de flarden waarheid en leugen die hij in zijn hoofd nog kan vinden over die tijd twintig jaar geleden, is wat er tussen hen is gebeurd en waar zijn grote liefde Wan Qiwen is gebleven. Welke rol speelde hij precies in de dood van zijn vriend Wildcat? Maar terwijl flashbacks en flashforwards passeren, lijkt het doel steeds minder het ontrafelen van het mysterie, en steeds meer het vasthouden van de momenten die het mysterie maken – de kus van een geliefde, de motorrit met haar achterop, al die jaren geleden. Het is als vlinders vangen in de duisternis.
Het is niet de ultieme date-movie voor met je geliefde, zoals de film met succes in China is verkocht, met de kus in de laatste scène en vervolgens de hashtag #ikbegrijplongdaysjourneyniet op Twitter. Maar het is misschien wel de ultieme date-movie om in je eentje te gaan zien.