Gloria Bell

Zo gaat het er echt aan toe met daten (als je boven de vijftig bent)

In deze shot-voor-shot remake van Sebastián Lelio’s eigen Chileense film Gloria (2013), is het nu de sprankelende Julianne Moore die indruk maakt als de onafhankelijke Gloria Bell.

Ze lijkt haar leventje prima op orde te hebben. De vijftiger Gloria is overdag druk met haar baan of kersverse kleinkind, ’s avonds staat ze graag op de dansvloer in vrijgezellenclubs. Ze is dan wel alleen, maar kan goed samen zijn met zichzelf. Ze oogt ontspannen als ze luidkeels in de auto meezingt met Olivia Newton-John. Maar hoewel Gloria dapper koers probeert te houden in haar leven, vangen we soms een glimp op van een diepere tristesse. Ze heeft geen grote problemen, meer een onbestemd gevoel dat, naarmate ze ouder wordt, niet meer weg te stoppen is. Toch stelt Sebastián Lelio het ouder worden niet voor als probleem. Hij filmt haar vooral in alledaagse situaties, waardoor we door een kier kunnen meekijken naar haar leven. Het maakt van Gloria iemand van vlees en bloed, die kijkers zullen herkennen.

Lelio maakte na zijn Oscarwinnende Una mujer fantástica en Disobedience een shot-for-shot remake van zijn eigen Chileense film Gloria uit 2013. Na actrice Paulina García is het nu de sprankelende Julianne Moore die indruk maakt als de gescheiden Gloria Bell. Als ze een ongemakkelijke romance begint met een man die ze aan de bar oppikt (een kwetsbare John Turturro), raakt de zorgvuldige balans in haar leven verstoord. Met de liefdesaffaire komen ook de pijnlijke momenten, zoals tijdens een desastreus verlopen tripje naar Las Vegas.

Toch maar beter alleen blijven dan? Ze heeft niet echt een man nodig om haar leventje te leiden. Is het het waard, al die rompslomp rond het leren kennen van een man met de nodige bagage, die nog met één been in zijn vorige relatie staat en wiens romantische pogingen vooral wat onbeholpen aandoen? Gloria Bell gaat verder dan het moment dat ze ‘elkaar hebben’, en is zo een welkome aanvulling in een tijd waarin First Dates en datingapps de beeldvorming rond het aanknopen van nieuwe relaties bepalen. Zo gaat het er echt aan toe, lijkt Lelio te willen zeggen, en die realiteitszin geeft Gloria Bell (de film én de vrouw) haar kracht.