• Thema Thuiskijken
  • Gerelateerde Films Frida
    Carla Gutierrez
    14-03-2024
    Mexico, Verenigde Staten, 2024

Frida

Frida vertelt het persoonlijke verhaal van kunstenaar Frida Kahlo aan de hand van haar dagboekfragmenten. Hoewel de documentaire haar fantasierijke binnenwereld op wat kitscherige wijze visualiseert, werkt deze als integer portret van een revolutionair kunstenaar.

De nieuwste documentaire over Frida Kahlo komt op een goed moment. In een tijd waarin zelfportretten van de grote modernisten tot Pokemon-kaarten en Etsy-posters worden gereduceerd, voelt een documentaire over een van de meesters van het moderne zelfportret als een welkome koerscorrectie.

Carla Gutierrez heeft er bewust voor gekozen om Frida geheel op te bouwen uit archiefbeelden, foto’s en tekeningen. In de zwart-witte archiefbeelden zijn bepaalde elementen (kledingstukken, gebouwen of auto’s) van kleur voorzien. In theorie een aardig idee, in de praktijk een goedkoop uitziende truc. Nog pijnlijker zijn de sequenties waarin Kahlo’s schilderijen worden geanimeerd. Hoewel vaardig gemaakt, zou Kahlo zich in haar graf omdraaien bij het aanzien; de biggelende tranen die in diverse zelfportretten verschijnen zijn ronduit kitscherig.

Gelukkig compenseert het kalme en introspectieve narratief voor dit soort kunstgrepen. Met fragmenten uit Kahlo’s dagboeken (prettig ingesproken door actrice Fernanda Echevarría del Rivero) wordt de bonte collectie aan beelden op natuurlijke wijze aan elkaar praat. Schrijnend is Kahlo’s complexe perspectief op haar partner Diego Rivera. Ze was pas achttien jaar oud toen ze de succesvolle muralist ontmoette. “Het was alsof een duifje met een olifant trouwde”, omschrijft de verteller treffend. Rivero’s duistere kant komt uitgebreid aan bod. Ook focust de documentaire op een ongeluk uit Kahlo’s jeugd en de medische complicaties die daarop volgden. Een rechtvaardige keuze, omdat haar fysieke leed en haar kunst onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De documentaire maakt zowel Kahlo’s persoonlijke strijd inzichtelijk als haar visie op een wereld die nog niet klaar was voor haar progressieve geest.

Ondanks de overbodige animaties slaagt de documentaire erin om in krap anderhalf uur een portret te schetsen van een complex kunstenaar. De kalme vertelstem is als een rode ader die de beelden van warmte en ritme voorziet. Doordat te focussen op Kahlo’s leed, voorziet Carla Gutierrez de vreugdevolle elementen van haar leven van extra kleur.

Frida is sinds 14 maart te zien op Prime Video (VoD).