Foe

Rottend land, rottende relatie, rottende toekomst

  • Datum 10-01-2024
  • Auteur Jelle Havermans
  • Thema Thuiskijken
  • Gerelateerde Films Foe
  • Regie
    Garth Davis
    Te zien vanaf
    05-01-2024
    Land
    Verenigde Staten, 2024
  • Deel dit artikel

Foe

Sciencefictiondrama Foe wordt gedragen door Paul Mescal en Saoirse Ronan, maar de futuristische elementen voelen overbodig in dit kleinschalige, tragische portret van een relatie in gevaar.

Hoewel Foe zich afspeelt in 2064, zou je dat in eerste instantie niet zeggen. Garth Davis’ film over dertigers Hen en Junior, die al jong trouwden en nu samen op een afgelegen boerderij wonen, speelt zich grotendeels af in dat krakende huis zonder televisie of telefoons. De dystopische toekomst vertaalt zich visueel in de dode landschappen rondom het huis.

Nadat een vreemdeling aanklopt met het nogal dwingende verzoek aan Junior om een paar jaar naar een buitenaardse kolonie te verhuizen, moet het stel hun sluimerende relatieproblemen onder ogen komen. Zo wordt de opgebrande aarde naast decor ook metafoor voor hun aftakelende huwelijk. “Sterven kan mooi zijn”, zegt Hen terwijl het stel door een uitgedroogd meer wandelt. De zin vat de strekking van de film goed samen, als je sterven niet te letterlijk neemt. De boodschap van Foe is dat jezelf kwijtraken in een verstikkende relatie in feite hetzelfde is.

Pas in het laatste halfuur wordt duidelijk waarom Davis en coscenarist Iain Reid (op wiens gelijknamige boek de film is gebaseerd) zonodig scifi-elementen moesten toevoegen aan dit relatieportret. Gelukkig blijft Foe tot de ontknoping boeiend door een aantal ontroerende scènes. Paul Mescal en Saoirse Ronan zetten een geloofwaardige relatie neer, waarin afhankelijkheid en afkeer hand in hand gaan. Uiteindelijk is aan de kijker om te bepalen wie van de twee de vijand is waar de titel naar refereert. Wel blijft het gissen waarom de twee Ierse acteurs een Amerikaans stel moesten spelen. Voor het plot maakt het namelijk weinig uit.

Bewonderenswaardig is de cinematografie van Mátyás Erdély (Son of Saul; The Nest). Zowel de uitgestrekte, Nomadland-achtige vlaktes als de intieme shots van de personages, vaak naakt en kwetsbaar, zijn schilderachtig. Daartegenover staan wel wat rommelige scènes die de film (nodeloos) complex maken. Alsof de filmmakers niet volledig vertrouwden in hun existentiële visie op het huwelijk en daarom een extra intellectuele laag wilden toevoegen.

Foe weet geen indruk te maken als sciencefiction maar blijft als ingetogen portret van een rottende relatie toch fascineren. De cinematografie is prachtig en Ronan en Mescal maken indruk. Toch onderstreept hun uitmuntende spel vooral dat ze een beter script verdienden.


Foe is te zien op Prime Video (VoD).