• Datum 03-11-2010
  • Gerelateerde Films DISTRICT 9
    Neil Blomkamp
    01-01-2009
    Verenigde Staten/Nieuw Zeeland

district 9 is een scherpe Zuid-Afrikaanse satire waarin buitenaardse wezens door de mensheid worden opgesloten in interneringskampen.

In district 9, een vlotte, humoristische, scherpe en vooral ongewone mix van sciencefiction en sociaal realisme, zijn het niet de buitenaardse wezens die de mensheid bedreigen maar is het de mensheid die een gevaar is voor de buitenaardse wezens.
De Zuid-Afrikaanse regisseur Neil Blomkamp gebruikt de crashlanding van een buitenaards ruimteschip bij Johannesburg en de daaropvolgende jarenlange opsluiting van aliens in interneringskampen als een metafoor voor de vroegere Zuid-Afrikaanse Apartheid. Hoewel die Apartheid nergens wordt genoemd en officieel al een tijdje is verdwenen, is de bittere realiteit nog steeds dat veel zwarte Zuid-Afrikanen in armoedige sloppenwijken rond de stad wonen en als ongewenste vreemdelingen worden beschouwd. De metafoor hangt boven de film zoals het defecte buitenaardse moederschip boven Johannesburg hangt.
Deze adaptatie van Blomkamps korte film alive in joburg uit 2005 draait dan ook om vreemdelingangst en sociale en raciale segregatie. Maar hoewel je voortdurend beseft dat het verhaal niet ver van de realiteit afstaat, wordt de film nergens pedant en gaat die vergelijking nergens overheersen. Daarvoor is de actie te goed gedoseerd en ziet de productie er te goed uit. Om dat realisme te bereiken kocht het productieteam zoveel mogelijk materiaal uit de sloppenwijken op en bouwde zelf de huizen na. De film werd geschoten op locatie in Soweto, de bekendste sloppenwijk van Joburg, en fictionele interviews, nieuwsreportages en beelden van bewakingscamera’s worden gebruikt om district 9 een documentairestijl mee te geven en zo een air van authenticiteit te creëren.

Meesterlijk
De grote kracht van district 9 is dat de film naast zijn realistische look and feel continu bewijst dat regisseur Blomkamp een meesterlijke controle over zijn materiaal had. Tot ongeveer een derde van het verhaal behoudt de film iets speels en lichtzinnigs. Dat zit ‘m in onopvallende details zoals een petje met propeller van een van de aliens of in de alledaagsheid waarmee over de tamelijk bizarre situatie wordt gesproken.
Wikus van der Merwe van megacorporatie Multi-National United gaat in District 9 op zoek naar illegale buitenaardse wapens, maar zodra hem iets ernstigs overkomt, verandert de toon van de film. Blomkamp laat het verhaal moeiteloos van documentaire overgaan in een actie-drama en weet in sommige scènes zelfs te ontroeren. Op dat moment zijn we niet langer een consument van nieuwsberichten die vanuit de nieuwshelikopter naar beneden kijkt maar beleven we de actie op de grond tussen het bloed en het stof. Van der Merwe moet uiteindelijk samen met de aliens inbreken op het hoofdkwartier van Multi-National United om een einde te maken aan zijn ellendige situatie.
Het is duidelijk waarom producent Peter Jackson (the lord of the rings, heavenly creatures) zoveel talent in Blomkamp ziet. Van deze regisseur kunnen we nog veel moois verwachten. De scifi is weer springlevend.

Ronald Rovers