Bloedlink

Muis wordt kat

• Datum 18-09-2014
  • Gerelateerde Films Bloedlink
    Joram Lürsen
    01-01-2014

‘Gebaseerd op de film The Disappearance of Alice Creed‘ meldt de aftiteling. Dat is een understatement. De sterke thriller Bloedlink, openingsfilm van het Nederlands Film Festival, is bijna shot voor shot hetzelfde.

Dat Bloedlink een getrouwe remake is, betekent niet dat het een slechte film is, integendeel, maar erg gelukkig is het niet om het jaarlijkse feestje van de Nederlandse film te starten met overduidelijk geleende ideeën. De aantrekkingskracht van het Britse origineel, geschreven en geregisseerd door J. Blakeson, is evident. Het is een karakterstuk voor drie acteurs en speelt zich grotendeels af in één ruimte: de geblindeerde kamer waarin miljardairsdochter Laura (Sarah Chronis) wordt vastgehouden. De gebeurtenissen worden gedefinieerd door acties, niet door de spaarzame woorden van haar twee ontvoerders. Het verhaal zit barstensvol verrassende wendingen.
Ook in de versie van Joram Lürsen (Alles is liefde, Alles is familie) hebben Victor (Tygo Gernandt) en Rico (Marwan Kenzari) de ontvoering minutieus voorbereid. In de ijzersterke openingsscène wordt geen woord gewisseld. Ze stelen een busje, kopen tape in de bouwmarkt, isoleren de muren van een vervallen woning en zetten er een bed neer. De bivakmutsen gaan op. Cut to: ze smijten Laura de bus in.
Victor heeft de leiding, totdat, na ongeveer een half uur, de vork toch anders in de steel blijkt te steken. De tweede verrassing, kort daarop, zie je al helemaal niet aankomen.
Het is een sterk thrillerscenario. De ontvoering zelf, de onderhandelingen over het losgeld, de politie-inspanningen: we krijgen het nooit te zien. Alles draait om het kat-en-muisspel tussen de drie personages. Het is rauw en spannend.
De verschillen in plot met het Britse origineel zijn te verwaarlozen. Het grote verschil vinden we in het spel. In The Disappearance of Alice Creed werden de hoofdrollen vertolkt door Gemma Arterton, Martin Compston en Eddie Marsan als Victor, en zij zijn gewoon beter. Gernandt trekt vanaf het begin een harde gangsterkop en uit veel sadistische dreigementen. Marsan speelde zijn personage minder hard en dat maakte dat een van de belangrijkste verrassingen in het verhaal beter werkte. Kenzari zet zijn personage ook vetter aan. Chronis als Laura is echter juist wat minder karaktervol dan Arterton. Ook daardoor werkt een deel van het verhaal minder goed.
Het zijn kleine verschillen, maar Bloedlink lokt de vergelijking uit. Op zichzelf beschouwd is het echter een prima thriller. Voor wie The Disappearance of Alice Creed nooit zag, en dat zullen er heel veel zijn, valt er veel te genieten.

Barend de Voogd