Netflix test nieuwe release­stra­te­gie met Knives Out 2

Glass Onion: A Knives Out Mystery

In de hoop nieuwe abonnees te strikken gaat Netflix nu samenwerken met bioscopen. Opmerkelijk, want filmtheaters beschouwen de streamingdienst als de grootst denkbare vijand. Maar de drie grootste bioscoopketens van Amerika mogen nu Glass Onion: A Knives Out Mystery een week lang tonen voordat de film gestreamd wordt.

Het vervolg op de populaire Knives Out-film uit 2019 is vanaf 23 november te zien in 600 theaters van de ketens AMC, Regal en Cinemark. Dat is het begin van Thanksgiving Weekend en traditioneel een commercieel belangrijke datum op de kalenders van Amerikaanse bioscopen. Een week lang mogen ze de nieuwe film vertonen. Daarna gaat hij weer voor een maand op de plank en vanaf 23 december volgt de première op Netflix.

Behalve in de Verenigde Staten heeft Netflix volgens TechCrunch een soortgelijke deal met bioscopen in Canada, Groot-Brittannië, Ierland, Italië, Duitsland, Spanje, Israël, Oostenrijk en Nieuw-Zeeland. De streamingdienst, die de afgelopen anderhalf jaar de concurrentie echt begint te voelen, hoopt met deze ‘pre-release’ nieuwe kijkers naar het platform te trekken. De VOD-première is niet voor niets gepland vlak voor kerst, bij uitstek de tijd van het jaar om thuis voor de buis te hangen.

Het is de eerste keer dat de drie grootste Amerikaanse bioscoopketens een dergelijke deal aangaan met Netflix. In 2014 weigerden ze de Netflix-original Crouching Tiger, Hidden Dragon: The Green Legend te vertonen omdat de streamingdienst geen respect had voor de zogenaamde release window en de film gelijktijdig in de bioscoop en op het thuisscherm wilde uitbrengen. AMC en Regal herhaalden die boycot bij Roma, The Irishman en Marriage Story.

Het succes van Netflix bij de Oscars – de streamer ging met zeven beeldjes aan de haal – lijkt de bioscoopgiganten nu over de streep te trekken: aan deze films is ook voor hen geld te verdienen. De geste van Netflix om de film eerst een week exclusief in de bioscoop te vertonen en hem daarna een tijdje met rust te laten waardoor de bioscoopvertoning extra cachet krijgt, speelt ook mee. Wellicht dat hiermee een nieuw model is gevonden dat een – voorlopig – einde maakt aan het getouwtrek over release windows.