Voor eerst in tien jaar krimpt aantal Netflix-abon­nees

In de eerste drie maanden van 2022 verloor Netflix zo’n 200.000 abonnees. Voor het tweede kwartaal wordt nog grotere krimp verwacht. Dit is de eerste keer in tien jaar dat het abonneebestand van de marktleider onder de streamers krimpt. De oorlog in Oekraïne wordt als reden aangegeven maar de toegenomen concurrentie zal ook een rol spelen.

Netflix ging het nieuwe jaar in met 221,84 miljoen abonnees wereldwijd. Eind maart waren dat er nog 221,64 miljoen. En voor Q2 zijn de verwachtingen slechter. Dan zullen naar verwachting weer 2 miljoen abonnees afhaken. De streamingdienst had eerder gerekend op een groei van 2,5 miljoen nieuwe klanten en de analisten van Wall Street voorspelden zelfs een nog iets grotere groei. Maar het werd dus krimp, de eerste keer sinds de zomer van 2011. Zoals het er nu uitziet, zou 2022 wel eens het slechtste jaar kunnen worden in de geschiedenis van Netflix.

De oorlog in Oekraïne is volgens Variety deel van de verklaring. Netflix heeft zich uit protest tegen de invasie teruggetrokken uit Rusland. Als dat niet was gebeurd, hadden de kwartaalcijfers waarschijnlijk een voorzichtig plusje laten zien. Andere redenen voor de tegenvallende resultaten zijn het toegenomen delen van abonnementen tussen huishoudens en het einde van de coronacrisis waardoor mensen weer meer vertier buitenshuis zoeken. Maar belangrijker is de toegenomen concurrentie op de streamingmarkt. Toen Netflix in 2007 begon, was de dienst nog monopolist. Tegenwoordig strijdt het bedrijf om de gunst van de kijker met onder andere Disney+, Prime Video van Amazone, HBO Max, Apple TV+ en Viaplay.

De beurzen reageerden direct op het nieuws van de dalende abonnementscijfers. Het aandeel Netflix verloor in luttele uren meer dan 25% van zijn waarde. De daling werd versterkt doordat Bill Ackman, de baas van investeringsvehikel Pershing Square Capital Management, voor meer dan een miljard dollar aan aandelen verkocht en daarbij een verlies van $400 miljoen op de koop toenam.

Die schommelingen op de aandelenmarkt raken Netflix niet direct. Omdat Netflix de abonnementsgelden heeft verhoogd, is de omzet blijven stijgen. Op jaarbasis ging die met 10% omhoog tot €7,3 miljard. Reed Hastings, een van de CEO’s van het Amerikaanse streamingplatform, heeft wel maatregelen aangekondigd. Zo gaat Netflix harder optreden tegen het delen van wachtwoorden waardoor meerdere mensen met één abonnement kijken. En er wordt gesneden in de kosten van eigen producties, die alleen dit jaar al rond de €16 miljard bedragen.