Mr. Lands­bergis wint IDFA Award voor Beste Film

(foto: IDFA/Roger Cremers)

Gisterenavond zijn de prijzen uitgereikt van de 34ste editie van het International Documentary Film Festival Amsterdam. De prijs voor beste film werd gewonnen door de Litouws-Nederlandse film Mr. Landsbergis, die ook werd onderscheiden voor de montage. In de Envision Competition ging de hoofdprijs naar Octopus.

Mr. Landsbergis is een meer dan vier uur durende documentaire van Sergei Loznitsa (Maidan, State Funeral). Met de inmiddels 88-jarige Litouwse politicus en Europarlementariër Vytautas Landsbergis wordt teruggeblikt op de periode tussen 1989 en 1991, toen de Baltische staat onafhankelijk werd. De jaren van geweldloos protest, die leidde tot afsplitsing van de Sovjet-Unie, worden aangeduid als ‘de zingende revolutie’. Aan de prijs voor beste film is een geldbedrag van €15.000 verbonden. De prijs voor beste montage, ook toegekend aan Mr. Landsbergis, leverde Danielus Kokanauskis €2.500 op.

De prijs voor de beste regisseur, waar €5.000 mee gemoeid is, ging naar Diem Ha Le voor Children of the Mist. Ruslan Fedotow kreeg voor zijn camerawerk voor Where Are We Headed de IDFA Award for Best Cinematography (€2.500).

Karim Kassem kreeg de IDFA Award for Best Film (€15.000) voor Octopus in de Envision Competition. De regieprijs (€5.000) ging hier naar Pim Zwier voor zijn O, Collecting Eggs Despite of Times. De Award for Outstanding Artistic Contribution (€2.500) ging naar Lindiwe Matshikizaf voor One Take Grace en er was een Special Mention voor Skin van Marcos Pimentel.

Ook IDFA DocLab had prijzen uit te reiken. Museum of Austerity van Sasha Wares en John Pring werd uitgeroepen tot beste immersive non-fictie werk en toucheerde €5.000. De Special Jury Award for Creative Technology (€2,500) ging naar Marcel van Brakel en Mark Meeuwenoord voor Symbiosis. Tamara Shogaolu ontving de IDFA DocLab Award for Digital Storytelling (€5.000) voor Un(re)solved. In deze categorie ging de Special Jury Award naar Kylie Boltin, Ella Rubeli, Ravi Vasavan en Emma Anderson voor Ravi en Emma.

Handbook van Pavel Mozhar werd uitgeroepen tot beste korte documentaire, met een speciale vermelding voor Wolf Whispers van Chloé Belloc. Shabu van Shamira Raphaëla werd verkozen tot beste jeugdfilm, met een speciale vermelding voor Water, Wind, Dust, Bread van Mahdi Zamanpoor Kiasari.

Naast deze onderscheidingen werden er nog prijzen uitgereikt door jury’s die daarbij kozen uit de verschillende competities (International, Envision, Luminous en Frontlight). De IDFA Award for Best First Feature (€5.000) ging naar Where Are We Headed van Ruslan Fedotow. Jason van Maasja Ooms werd uitgeroepen tot beste Nederlandse film (€7.500), met een speciale vermelding voor Housewitz van Oeke Hoogendijk. De FIPRESCI Award (€5.000) van de internationale pers ging naar Jafar Najafi voor Makeup Artist.

De Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award for Best Creative Use of Archive (€5.000), tenslotte, is toegekend aan Robin Hunzinger voor Ultraviolette and the Blood Spitters Gang. De Nederlands-Oekraïense coproductie Babi Yar. Context van Sergei Loznitsa kreeg een speciale vermelding.

Eerder tijdens het festival werden al het Bernard Cultuurfonds Documentaire Stipendium (Maasja Ooms en Stefa Pavlovic) en de Karen de Bok Talent Prijs (Roshan Nejal) uitgereikt. IDFA 2021 heeft tot nu toe 100.000 bezoekers mogen verwelkomen en duurt nog tot en met aanstaande zondag.


Update, 26/11 12.58 uur: Inmiddels is ook de publieksprijs van het festival bekendgemaakt. Writing with Fire van Sushmit Ghosh en Rintu Thomas was de afgetekende publieksfavoriet. De Indiase film over een lokale krant die wordt gerund door vrouwen uit de laagste sociale klasse scoorde een 9,6. De drie daaropvolgende titels, Housewitz, The Velvet Queen en Flee, kregen een 9,4. In totaal 16.271 festivalgangers gaven hun oordeel over 137 films.