Maral Mohsenin nieuwe directeur Collectie Eye
De volledige directie van Eye is nu ververst. Per 1 februari 2025 wordt het laatste lid van de oude garde, Giovanna Fossati, opgevolgd door Maral Mohsenin. De Iraanse filmerfgoedspecialist treedt dan aan als de nieuwe directeur Collectie & Kennisdeling.
Maral Mohsenin (Teheran, 1988) heeft zowel ervaring met restauratie en conservering van filmerfgoed als met filmprogrammering. Vanaf 2022 was ze Head of Programs van het Geneva International Film Festival. Eerder werkte ze als filmrestaurator en conservator voor onder andere de Cinémathèque Suisse in Lausanne. In die Zwitserse stad is ze sinds 2022 ook werkzaam als universitair docent. Mohsenin promoveerde in 2022 als filmwetenschapper op een onderzoek naar het bewaren van digitale beelden in filmarchieven.
Eerder al waren Bregtje van der Haak en Wietse Potiek aangetreden als respectievelijk Algemeen Directeur-Bestuurder en Zakelijk Directeur. Met de komst van Mohsenin is de driekoppige directie, die gezamenlijk verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en uitvoering van beleid en de dagelijkse leiding van de organisatie, volledig vernieuwd. Daarnaast is Mohsenin eindverantwoordelijk voor behoud en beheer van de collecties, acquisities, conservering en restauratie, academische activiteiten, educatie en internationale positionering van de erfgoedactiviteiten en de collectie van het filmmuseum.
“Door me aan te sluiten bij het team van Eye Filmmuseum, een instelling die ik al zo lang bewonder, hoop ik bij te dragen aan de vooruitgang en bloei van het museum”, stelt Mohsenin in een persbericht. “Eye, zoals ik het heb leren kennen, is een van de meest vooruitstrevende en baanbrekende filmarchieven ter wereld. Door de jaren heen heeft het altijd naar de toekomst gekeken en risico’s genomen om grenzen te verleggen.”
De komst van Mohsenin markeert het vertrek van de huidige directeur Collectie & Kennisdeling Giovanna Fossati, die per 1 januari 2025 de nieuwe leerstoel Mediaerfgoed, Technologie en Cultuur aan de Universiteit Utrecht gaat bekleden. Zij werkte vanaf 1997 in het filmmuseum, in verschillende functies. In 2009 werd ze benoemd tot hoofdconservator en was ze verantwoordelijk voor het collectiebeleid en voor de academische activiteiten van Eye, zoals de Eye International Conference. In datzelfde jaar verscheen haar boek From Grain to Pixel. The Archival Life of Film in Transition, dat geldt als standaardwerk over de impact van digitale technologie op het behouden, restaureren en ontsluiten van filmerfgoed. Vanaf 2013 was ze bijzonder hoogleraar Filmerfgoed en digitale filmcultuur aan de UvA, de eerste van Nederland. Vanaf 2016 presenteerde ze de openbare collegereeks This is Film! Film Heritage in Practice.