Joker: Folie à Deux dreigt ‘flop van het jaar’ te worden

Joker: Folie à Deux

Het succes van Joker was in 2019 zo overrompelend dat er wel een vervolgfilm móest komen. Filmstudio Warner Bros. gooide er een budget van maar liefst $190 miljoen tegenaan. Maar de kritieken zijn negatief en de fans blijven weg. Amper uit de startblokken lijkt Joker: Folie à Deux nu al op weg de flop van het jaar te worden.

Meteen al op premièredag, afgelopen vrijdag, werd duidelijk dat Joker: Folie à Deux zijn voorganger niet zou evenaren. De film opende in 4.102 Amerikaanse zalen en haalde op de eerste dag $13,1 miljoen binnen, bovenop de $7 miljoen die met donderdagavondpreviews werd verdiend. Voor het complete openingsweekend bleef de teller steken op $39 miljoen. Daarmee staat Joker: Folie à Deux wel bovenaan de box office-lijst, maar blijft de film van Todd Phillips ver achter bij de verwachte $50-55 miljoen. De oorspronkelijke Joker harkte in z’n eerste weekend alleen al in Amerika bijna $100 miljoen binnen.

Met de rest van de wereld meegerekend ‘deed’ Joker maar liefst $247 miljoen in het eerste weekend. Joker: Folie à Deux scoorde amper $100 miljoen. Daarmee is de film een van de slechtst presenterende stripverfilmingen sinds tijden. De kans dat Warner Bros. zijn investering – naast het productiebudget ook nog zo’n $100 miljoen in marketingkosten – terugverdient, is klein. Joker, daarentegen, kostte ‘slechts’ $65 miljoen en bracht in totaal $1,07 miljard op.

Het duistere origineel raakte een snaar bij publiek en kritiek, waardoor Joker in Amerika de best verdienende R-rated film ooit werd, regisseur Phillips in Venetië een Gouden Leeuw in ontvangst mocht nemen en hoofdrolspeler Joaquin Phoenix een Oscar voor beste acteur in de wacht sleepte. Wie zo’n succes – in ieder geval commercieel – wil evenaren, doet er goed aan dicht bij de oorspronkelijke formule te blijven. Maar dat deed Phillips dus niet en hij overgoot Joker: Folie à Deux met een musicalsausje.

De reacties waren in eerste instantie verbaasd maar niet per se negatief. Op recensiesite Rotten Tomatoes scoorde de film 68% positief onder critici en maar liefst 87% onder fans. Maar de meeste fanboys bleven gewoon thuis en degenen die wel gingen, verspreidden al snel teleurgestelde reacties. En aangezien sociale media functioneren als mond-op-mondreclame on steroids was het effect genadeloos direct. De Rotten Tomatoes-scores daalden naar 33% voor critici en 31% voor fans.