It’s a wrap

En verder nog in het nieuws deze week

Nocturne in Bright Future-programma. Extra zaal voor Studio/K. Kevin Hart toch geen Oscar-presentator vanwege homofobe tweets. Nederlandse toneelversie Casablanca in de maak. Makers De Nieuwe Wildernis maken film over ratten. Until the End of Time wint hoofdprijs eerste Maghreb Film Festival. Vervolg op Costa! komt eraan. Pop-up bioscoop op Utrecht CS. Gouden Film voor De Dirigent. Netflix betaalt $100 miljoen voor Friends. En koopt stevig Europese series in. Belangrijkste Britse kunstprijs voor iPhone-filmer.

De eerste titels van het Bright Future-programma van het IFFR zijn bekend. Opmerkelijk in dit lijstje is Nocturne, een Nederlandse lowbudgetfilm met een veelbelovende cast en crew. Het scenario is geschreven door Jeroen Scholten van Aschat (Fenix) en regisseur Viktor van der Valk (Onno de Onwetende). Broer Vincent van der Valk (Gluckauf) speelt de hoofdrol van een filmmaker die door de nacht zwerft op zoek naar de essentie van zijn film. Andere rollen worden vertolkt door Reinout Scholten van Aschat (De Heineken Ontvoering), Simone van Bennekom (Ramses), Tom Dewispelaere (Borgman), Bart Slegers (Fenix) en Bien de Moor (Code Blue).

Studio/K in Amsterdam heeft er een zaal bij. Wat vroeger een clubzaal was, is nu een volwaardige filmzaal met 92 zitplaatsen. Opgeteld bij de 225 van de twee oudere zalen maakt dat Studio/K tot een van de grotere filmhuizen van de stad. Voor de programmering wordt sinds 1 november samengewerkt met Jan de Vries en Frank Groot, de oprichters en programmeurs van het Rotterdamse KINO. Dat heeft geresulteerd in een toegankelijk aanbod rondom thema’s en flink wat aandacht voor klassiekers en cultfilms. De nieuwe zaal wordt op 21 december ingewijd met Inglourious Basterds (2009) van Quentin Tarantino.

De aanstelling van Kevin Hart als presentator van het Oscargala duurde zelfs nog korter dan de tien dagen dat Anthony Scaramucci hoofd communicatie was van het Witte Huis. De reden voor ontslag was echter hetzelfde: een grote bek waar verkeerde dingen uitrollen. Dinsdag werd aangekondigd dat de komiek Hart de klus dit jaar mocht klaren. Op vrijdag was hij alweer presentator af. In de tussentijd waren oude tweets opgedoken waarin Hart zich neerbuigend uitlaat over homo’s. Zijn eerste reactie was dat dit oude uitspraken waren en dat mensen zich niet zo druk moesten maken. Maar dat deden mensen wel. Toen hij alsnog zijn excuses maakte, was het te laat. De Oscar-organisatie moet dus op zoek naar een nieuw uithangbord dat spraakmakend is maar ook van onbesproken gedrag.

Here’s looking at you kid. Hoe zou het klinken in het Nederlands? Vanaf maart 2019 zullen we het weten. Dan komt Matzer Theaterproducties en Bos Theaterproducties met een Nederlandse theaterbewerking van Casablanca. De rollen van Humphrey Bogart en Ingrid Bergman in de film uit 1942 worden gespeeld door Stefan Rokebrand en Jamie Grant.

Natuurdocumentaires doen het goed. De makers van De Nieuwe Wildernis, de film over de Oostvaardersplassen die maar liefst 700.000 bezoekers trok, maakten eerder al Holland: Natuur in de Delta en De Wilde Stad. En nu komt daar een film over ratten bij. Het idee hiervoor ontstond tijdens het draaien van De Wilde Stad. Een titel is er nog niet.

Afgelopen week zijn voor het eerst de ‘Laurens’ uitgereikt. De prijs voor de beste lange film tijdens het Maghreb Film Festival ging naar Until the End of Time van Yasmine Chouikh. Black Mamba van Sarra Hannachi en Mohamed, le prénom van Malika Zaïri werden uitgeroepen tot beste korte film. De publieksprijs ging naar Hayat van Raouf Sebbahi.

Er komt een nieuwe Costa!-film aan. Het origineel dateert alweer van 2001 en was met 700.000 bezoekers een groot succes. De film met Georgnia Verbaan, Katja Schuurman, Daan Schuurmans, Kurt Rogiers en Michiel Huisman wist een jong bioscooppubliek te trekken dat voorheen de Nederlandse film links liet liggen. Na de film volgde er een serie die vier seizoenen liep. Plannen voor een prequel bleven steken in de preproductiefase maar nu komt er dus een vervolg. Synopsis, releasedatum, cast of zelfs een werktitel ontbreken nog maar producent NL Film is zo zeker van de zaak dat ze het nieuws alvast naar buiten bracht. Jon Karthaus treedt aan als regisseur en scenarist.

Onschuldig reizigersvermaak of een slimme nieuwe zet in de bioscoopoorlog tussen de grote Nederlandse ketens? Sinds vrijdagochtend staat er op Utrecht CS een pop-up bioscoop van Pathé. Het mini-theater met 24 stoelen toont een trailerprogramma met de decemberfilms. Als extra lokkertje wordt er gratis warme popcorn uitgedeeld. Benieuwd waar Kinepolis en Vue mee komen om de aandacht van het kerstvakantiepubliek te trekken.

De Dirigent is goud. Het romantische drama over de uit Nederland afkomstige Antonia Brico die eind jaren ’20 de eerste succesvolle vrouwelijk dirigent was, trok meer dan 100.000 bezoekers. De Dirigent is de elfde film die dit jaar de status van Gouden Film haalt.

De laatste aflevering van Friends kwam in 2004 op de buis. Het was het einde van een tijdperk. Maar als het aan Netflix ligt herleven die tijden weer. Het VOD-platform heeft de rechten voor de tien seizoenen gekocht voor $100 miljoen. Er ging een stevig biedingsstrijd aan de deal vooraf. Meerdere platforms en betaalkanalen hadden hun zinnen gezet op de populaire serie die door critici werd geloofd als de eerste echte ensembleshow.

Behalve oude Amerikaanse series is Netflix ook flink geld aan het uitgeven op de Europese markt. Het Europese Parlement bepaalde eerder dit jaar dat streamingdiensten minstens dertig procent van hun aanbod in Europa moeten produceren. Netflix heeft daarom het aantal Europese producties opgeschroefd van 141 naar 221. Erik Barmack, topman van het bedrijf, stelde in een interview dat ‘shows met een multinationale cast en waarin meerdere talen gesproken worden; dat wordt de nieuwe norm.”

De Turner Prize, de belangrijkste kunstprijs van Groot-Brittanië, is gewonnen door een iPhone-filmmaker. Charlotte Prodger maakt al twintig jaar werk waarin Schotland en queerness een belangrijke rol spelen maar grote bekendheid heeft zijn niet. Prodger gebruikt de iPhone omdat het volgens haar het meest directe gereedschap is om beeld mee vast te leggen.