It’s a wrap

En verder in het nieuws deze week

Knock Down the House

Knock Down the House duurst betaalde documentaire ooit. Weer gedoe rondom de Oscars, nu over reclameblokken. Warner Bros richt eigen VOD-platform op. Cineville lanceert podcast. Bohemian Rhapsody hard op weg om meest succesvolle film aller tijden te worden. Opnames voor eerste Nederlandse Netflix-original zijn gestart. Inzamelactie voor Pippi Langkous.

De opnames van Knock Down the House zijn gefinancierd met een inzamelingsactie omdat geen enkele studio brood zag in een documentaire over vier vrouwen die een gooi doen naar een zetel in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. Maar na de tussentijdse verkiezingen vorige maand, waarbij de democraten de meerderheid kregen en er een recordaantal vrouwen in het Huis terechtkwamen, is er plots wel interesse. Zoveel zelfs dat Netflix de rechten kocht voor $10 miljoen, het hoogste bedrag dat ooit betaald is voor een documentaire. In Knock Down the House volgt Rachel Lears de kandidaten Alexandria Ocasio-Cortez, Cori Bush, Amy Vilela en Paula Jean Swearengin. Alleen de 29-jarige Ocasio-Cortez won een zetel en is daarmee het jongste congreslid ooit. Zij geldt als een grote belofte binnen de Democratische partij en wordt al genoemd als toekomstig presidentskandidaat.

De 2019-editie van het Oscar-gala wordt geplaagd door relletjes en gedoe. Het plan om een Oscar in te stellen voor beste populaire film werd bedolven onder kritiek. Presentator Kevin Hart moest terugtreden nadat homofobe tweets opdoken. Het verbod aan prijs uitreikende acteurs om op te treden in andere awardshows viel slecht. En nu is er verontwaardiging over het besluit om vier Oscars uit te reiken tijdens de reclameblokken. Het idee was om er op die manier een beetje de vaart in te houden. Maar Oscar-winnaars uit het verleden, zoals Guillermo del Toro, Russell Crowe en William Friedkin, tekenen protest aan. Zij zien het als een devaluatie van de onderscheidingen voor beste camerawerk, beste montage, beste make-up en beste korte film. De Oscar-organisatie heeft inmiddels bakzeil gehaald. Gisteren kondigde ze aan af te zien van uitreikingen tijdens reclameblokken.

De keuzestress voor bingewatchers is afgelopen week weer een tikkie erger geworden. Warner Bros kondigde tijdens een perspresentatie aan komend najaar een eigen VOD-platform te beginnen. Het aanbod zal bestaan uit films en series van Warner Bros, New Line Media, HBO, The CW, TNT, TBS, Aldult Swim, Cartoon Network, Looney Tunes en Hanna Barbara. Dat betekent dat de studio, net als Disney, haar titels verwijdert van Netflix.

Cineville komt met iets nieuws: een podcast. De eerste aflevering gaat over Climax, de nieuwe film van Gaspar Noé. De gastheer in de podcast is Erik Schumacher. De productie is in handen van Dag en Nacht Media, het platform voor Nederlandse podcast.

Voor de jaarwisseling hadden al één miljoen mensen Bohemian Rhapsody gezien. Inmiddels staat de teller op twee miljoen. En dat worden er nog meer. Volgens Holland Filmnieuws staat de biopic over Queen-zanger Freddy Mercury op de derde plaats van hoogst behaalde recettes in Nederland aller tijden. Alleen Titanic en Spectre brachten meer geld in het laatje. Qua bezoekersaantallen is de notering van Bohemian Rhapsody overigens een stuk minder spectaculair. De twee miljoen bezoekers zijn net goed voor een plaatsje in de top-20.

De eerste Nederlandse Netflix-original komt eraan. Hij heet Ares en de opnames zijn net begonnen. Ares is een achtdelige psychologische horrorserie over de beste vrienden Rosa en Jacob die worden uitgenodigd bij een geheim studentengenootschap in Amsterdam en verstrikt raken in een geheimzinnig verleden. De serie verschijnt dit jaar op Netflix.

Rode vlechten, sproeten, veel te grote schoenen en de kracht om een paard op te tillen. Iedereen die ooit de serie uit 1969 heeft gezien, weet meteen: Pippi Langkous. En dat zijn nogal wat mensen. Want de inzamelingsactie voor de acteurs die toentertijd Pippi, Tommy en Annika speelden heeft binnen de kortste keren €15.000 opgeleverd. De actie was begonnen door twee Nederlandse schrijvers nadat ze een interview hadden gelezen met de Zweedse actrice en Pippi-vertolker  Inger Nilsson. Daarin stelde ze dat de kindacteurs een zakcentje kregen betaald en ook van de latere royalties van herhalingen en dvd-verkoop nooit iets hebben teruggezien. Die opbrengsten moeten in de miljoenen lopen. Nilsson reageerde verrast op de Nederlandse actie maar stelde dat mensen beter geld kunnen doneren aan het Rode Kruis.