Sharif Abd el Mawla over Telefilm Casting Call

‘Het stereotype van een ego-gedreven filmwereld is er niet voor niets’

Casting Call

In Casting Call plaatst regisseur Sharif Abd el Mawla een ambitieuze en getalenteerde, maar overmoedige nieuweling in een afstandelijke filmindustrie. “Het ís natuurlijk een hele rare wereld, met mensen die zichzelf te serieus nemen.”

Regisseur Sharif Abd el Mawla neemt ons in Casting Call, een drama met zwart-komische noten, mee in de binnenwereld van een even ambitieuze als narcistisch aangelegde doorzetter. Amir trekt zich weinig aan van in de filmwereld heersende mores – vaak ten koste van zichzelf.

De basis van deze Telefilm lag in een combinatie van twee heldere ideeën waarmee Sharif Abd el Mawla rondliep. Enerzijds: de jongens die anoniem ‘Noord-Afrikanen’ spelen in Opsporing verzocht. Anderzijds: de mailtjes die de filmmaker ontving van jongens met acteerambities.

Dat kwam zo: “In 2017 debuteerde ik met de short 7 Marokkanen en Jos. Er was een verhard, steeds rechtser klimaat opgekomen. Het zat me dwars dat we alles konden zeggen over bepaalde bevolkingsgroepen, maar we ondertussen met twee maten meten als het gaat om andere groeperingen.” Dus schreef en regisseerde Abd el Mawla de ultrakorte, komische, maatschappijkritische short 7 Marokkanen en Jos, waarin een xenofobe witte man een ontmoeting met doodgewone jongemannen met een migratie-achtergrond niet aankan. Daarop volgde Jetski (2019), waarin de twaalfjarige Mido zijn zieke vader nog één keer wil laten dromen over diens gloriedagen als jetskiër op de Rode Zee. Ook regisseerde Abd el Mawla enkele afleveringen van Bestseller Boy (2022), de televisieserie naar Mano Bouzamours gelijknamige roman.

Sharif Abd el Mawla

“Kennelijk herkenden veel jongens zich in zulke verhalen en voelden ze zich vrij om mij te benaderen. Vaak stonden in zo’n mail teksten als ‘je kent me nog niet, maar ik word de beste acteur’, of ‘wij moeten een keer gaan samenwerken’. Ja, dat is best tof natuurlijk en het getuigt van lef. Maar dat is niet hoe de wereld werkt. Toch fascineerde het gegeven me wel. Sommigen heb ik trouwens wel uitgenodigd en een van hen werkte als locatie-assistent aan deze film. Maar die had gewoon een normale mail gestuurd.”

Ook hoofdrolspeler Ahmed Bouyaghroumni kwam ooit volgens zo’n directe methode in de filmwereld terecht. Met succes: Bouyaghroumni had voor Casting Call al kleine rolletjes in Sihame en Mocro maffia op z’n cv.

Regievisie
Abd el Mawla noemt zichzelf juist een laatbloeier. Als tiener wist hij nog niet wat hij wilde, behalve dat het iets met beeld moest zijn. Video, fotografie – dat moest nog worden uitgezocht. Omdat hij tijdens z’n studie Media & Cultuur aan de UvA een stuk praktijk miste, besloot hij vanaf zijn tweede jaar als productie-assistent op filmsets (o.a. New Kids Turbo) aan de slag te gaan en liep hij stage bij AT5.

Inmiddels staat er een grote diversiteit aan filmproducties op zijn naam. Van videoclips voor artiesten als S10, Sevn Alias en Sevdaliza, tot internationale commercials voor merken als Adidas, Google en Turkisch Airlines. Ook regisseerde en schreef hij enkele kortfilms.

Voor zijn speelfilmdebuut Casting Call besloot Abd el Mawla de handen ineen te slaan met scenarist Beri Shalmashi (o.a. Maybe Tomorrow, Het front). “Dit was mijn eerste lange scenario en ik had behoefte aan samenwerking”, legt hij uit. “Ik had al een duidelijk beeld van wat dit verhaal moest worden, maar ik vond het zonde om niet open te staan voor andermans ideeën. Van een samenwerking komen nu eenmaal nieuwe dingen. Beri en ik bleken erg te verschillen, maar ook veel raakvlakken te hebben wat betreft kunst, cultuur en achtergrond. Dat werkte heel goed.”

Naast een scherp beeld van het verhaal en de thema’s, had Abd el Mawla dat ook over het beeld, de sfeer, de muziek en de montage. Wie zijn oeuvre bekijkt, ziet Abd el Mawla’s kenmerkende look er als een rode draad doorheen lopen. “Ik vertrek zeker vanuit een bepaalde stijl en met een duidelijke regievisie, waarin al nagedacht is over beeldformaat, aandeel kleur en zwart-wit en over wat je wilt met je acteurs. Of dat een korte film betreft, een videoclip, een commercial of een lange film, dat maakt niet uit. Daarna verzamel ik mensen om me heen met een vergelijkbare smaak en stijl. Dan hoef je daar in een later proces niet meer over te schipperen. Bij Casting Call hadden we bijvoorbeeld niet zo’n groot budget, maar ik wilde wel een uitgesproken stijl in de art direction hebben. Samen met production designer Desiree Brands ben ik daarom bewust gaan zoeken naar locaties die in zichzelf al een uitgesproken stijl hadden, waarmee we direct al een soort ‘gratis’ production value te pakken hadden.”

Stereotype god op de set
Het verhaal van Casting Call draait om de ambitieuze, dappere, maar zichzelf overschattende Amir (Bouyaghroumni) en de botsing die hij ervaart in zijn pogingen een voet tussen de deur te krijgen in het gesloten, soms arrogante bastion van de filmwereld. Amir wordt geblurred in het opsporingsprogramma Meld misdaad en zijn eigen artistieke inbreng wordt niet gewaardeerd. Maar Amir is ervan overtuigd dat ooit zal worden gezien wie hij werkelijk is: de beste acteur van Nederland. Zijn omgeving reageert soms schamper, de filmwereld laat hem niet echt binnen. Als ook een veelbelovend begonnen auditie voor een internationale filmproductie in Antwerpen verkeerd afloopt, lonkt voor het eerst een andere harde wereld en de verleiding van het snelle geld.

Abd el Mawla is niet bang om de filmwereld waar hij als maker onderdeel van is, scherp te bezien. “Het ís natuurlijk een hele rare wereld, met mensen die zichzelf te serieus nemen, denken dat ze god zijn en daardoor anderen op een bepaalde manier behandelen. Het stereotype van een ego-gedreven filmwereld is er niet voor niets, denk ik.”

Amir belandt in Casting Call in een afstandelijke, harde wereld, onder een overspannen regisseur die teleurgesteld is met zijn leven, al heeft hij een betere (nonverbale) verhouding met de opnameleider van dienst. “Maar eigenlijk zijn alle werelden waarmee Amir in Casting Call te maken krijgt redelijk hard.”

Zowel Abd el Mawla als zijn crew hadden overigens lol in die uitvergroting van hun eigen wereld tijdens die draaidagen. “We namen onszelf niet te serieus en de hele crew vond het bijvoorbeeld grappig om te kijken naar de opnameleider, terwijl er een opnameleider als personage voorkomt. Ik werd als regisseur ook heel goed in de gaten gehouden. Opeens realiseerde iedereen zich in wat voor gekke wereld we eigenlijk werken.”


Casting Call werd op donderdag 29 februari 2024 uitgezonden op NPO3 en is te zien op NPO Start.