Hollandse Nieuwe 2022: Isis Cabolet over Diep in de nacht

Isis Cabolet. Foto: Nathalie Hennis

In de reeks Hollandse Nieuwe beantwoorden makers wier films op de nieuwe editie van het Nederlands Film Festival in première gaan elk dezelfde vijf vragen.

1. Waar gaat je film over?Diep in de nacht gaat in de kern over het verlangen om weer meegesleurd te worden door het leven. Dat je weer dingen meemaakt die je nooit had zien aankomen en welke rol het uitgaansleven daarin kan spelen. Dit hebben veel jongeren natuurlijk gemist tijdens de lockdown. Daar werd soms een beetje neerbuigend over gedaan, maar ik denk dat jezelf onderdompelen in de nacht meer kan betekenen dan enkel een beetje zuipen en ouwehoeren.”

2. Waarom wilde je deze film maken? “Ook ik had een ernstig tekort aan prikkels tijdens de lockdown. Het leven werd zo griezelig beperkt en de muren kwamen om op mij af. ‘Het leven zit te strak’, zoals het hoofdpersonage zingt in de eerste scène, een zin waarin ik mijzelf helemaal herkende. Ik wilde daarom een film maken waarbij de kijker wordt blootgesteld aan een kanon van prikkels en waardoor je na afloop vol levensvreugde zit. Een nietsontziende feelgoodfilm, dát is waar ik behoefte aan had.”

3. Mijn volgende film wordt nu eens… “wederom een muzikale film, maar vele malen minder bombastisch. Die film draait juist om welke vormen eenzaamheid kan aannemen. De film is losjes gebaseerd op mijn familieleden die op hun manier allemaal zeer eenzaam waren. Mijn ervaring is dat eenzaamheid soms hele bizarre vormen kan aannemen doordat mensen zijn losgeweekt van wat sociaalmaatschappelijk aanvaardbaar gedrag is.”

4. Wat heeft de Nederlandse film nodig? “Ik vind de allerbelangrijkste voorwaarde van een film dat het verhaal integer moet zijn. Jij moet een film maken die eigenlijk alleen jij kan maken. Daar gaat het wat mij betreft nog wel eens mis hier in Nederland. Soms zie ik projecten voorbijkomen waarvan ik denk: waarom wil jíj in godsnaam déze film maken. Mijn cynische gedachte is dan dat bepaalde onderwerpen goed scoren bij fondsen en omroepen. Ik denk dat we minder boxjes moeten afvinken en meer op zoek moeten gaan naar unieke verhalen van unieke makers die een oprecht verhaal willen vertellen.”

5. Wat was een bepalend filmmoment in je leven? “Ik ben destijds in mijn eentje naar Moulin Rouge van Baz Luhrmann geweest. Ik werkte toen in Pathé Scheveningen en er was nog maar één plekje beschikbaar, op de eerste rij. Ik had geen idee wat ik zou gaan zien. Gevoelsmatig werd ik omvergeblazen. De opening was zo heftig dat ik er in mijn herinnering zelfs een beetje misselijk van werd. Fysiek dan, niet mentaal want ik vond het ge-weld-dig. Die film is zó veel. Veel muziek, veel kostuums, veel acteurs, veel dansers, veel emoties, supersnelle montage. Snel, veel, intens. Ik had nog nooit zoiets gezien. Ik kocht direct nadat hij uitkwam de videoband en ik heb de film denk ik wel tweehonderdkeer gezien. Overigens werd ik recent ook weer zeer geraakt door zijn Elvis.”


Diep in de nacht is te zien op het Nederlands Film Festival. Lees ook ons setbezoek.