Brian De Palma over Passion

'Everybody's doomed'

Terwijl het buiten prachtig sneeuwde zat Brian De Palma afgelopen januari in een Parijs hotel onderuitgezakt en contractueel verplicht vragen over Passion te beantwoorden.

U bent een groot liefhebber van expressionisme. In Passion zie je dat aan de shots, de schaduwen, de interieurs, de kleuren. Hoe zit dat? “Ik ben totaal uitgekeken op dat grauwe realisme dat je overal ziet. Of die schokkerige handheld camerashots van mensen die overal heen rennen. Het moet allemaal bruut en hard zijn, maar ik vind het saai. Film is een reeks beelden die zorgvuldig gecomponeerd moet worden. En misschien kunnen we daar iets moois mee doen, in plaats van de hele tijd maar iets realistisch. Gek word ik ervan. Ik hou van stilering. Dat is een veel interessantere manier om naar dingen te kijken.”

Naturalisme is de overheersende manier van filmmaken. Bent u teleurgesteld? “Jazeker! In elke bioscoop hangt een groot wit scherm aan de muur voor beelden waarmee je mensen in een hyperintense frame of mind kunt brengen. In plaats daarvan rennen veel regisseurs met een camera maar achter personages aan. Dat is geen regisseren, dat is rapporteren.”

Zit er verwantschap tussen Casualties of War en Redacted en aan de andere kant uw expressionistische, neo-noir films als Pas­sion en Femme fatale? Gaan ze in zekere zin niet allemaal over de macht van het beeld? “Nou ja, Redacted moest digitaal geschoten worden. Faux documentary stijl. Passion is een mystery story waarin een heleboel informatie verborgen zit in surrealistische nachtmerries.”

Maar zijn ze verwant? “Ze zijn verwant omdat ik ze gemaakt heb.”

Ik bedoel thematisch. “Als je overeenkomsten ziet tussen mijn vroegere films en die van nu, nou ja, ze zijn allemaal door mij gemaakt.”

U houdt duidelijk niet van reflectie. “Het is zo zelfbewust om er over te praten, waarom zou ik?”

Sommige van uw films zijn ook nogal zelfbewust. “Volgens mij niet.”

En daarna mompelde De Palma nog iets over:
Jason Statham: “Hij zou een nieuwe Steve McQueen kunnen zijn als ie maar ophield met autorijden en mensen in elkaar slaan.”
Zijn kijk op het leven: “Ik zou nooit zoiets als The Hobbit willen maken.”
De mensheid: “Everybody’s doomed.”