Het nieuwe kijken #11

Overrompelend filmfeestje

The Grand Budapest Hotel

Ebele Wybenga bericht maandelijks over wat hem opvalt op het kruisvlak van cinema en beeldcultuur.

Zo’n tien jaar geleden was er onrust over de toekomst van bioscopen. Kijkers kochten steeds grotere schermen en surround sets met steeds meer speakers. Waarom zou je naar de bioscoop gaan als je deze ervaring met wat hulp van de MediaMarkt thuis kunt nabootsen?

Ondanks deze moeilijke tijden bestaan bioscopen gelukkig nog steeds. Dat komt doordat film en entourage elkaar versterken. Je geniet nog meer van de jaren twintig extravaganza van The Great Gatsby als je die ervaart in de art deco rijkdom van Tuschinski of The Movies. Een film die in de toekomst speelt, zoals Her, laat zich het best bekijken in het futuristische gebouw van EYE. Een plakkerige coming-of-age movie past bij een smoezelige studentenbioscoop als Kriterion.

Zo begint de magie van een film bij de bioscoopingang en eindigt deze niet met het aangaan van de lichten en het einde van de aftiteling. Je laat je onderdompelen in een andere wereld. De overtreffende trap hiervan is Secret Cinema. Dit genootschap organiseert filmvertoningen op onverwachte locaties in Londen, opgezet als theatrale totaalervaringen. Alles is in de sfeer van de film.

Zo werd onlangs een statig leegstaand pand in de rustige wijk Clerkenwell tijdelijk verbouwd tot The Grand Budapest Hotel uit de gelijknamige nieuwe film van Wes Anderson. Bezoekers moesten zich kleden in jaren dertig stijl, vooraf vast oefenen met walsen en inchecken als hotelgasten. Omdat de film in de fictieve republiek Zubrowka speelt, waren er zelfs verplichte immigratieformaliteiten.

Secret Cinema maakt met opzet geen reclame maar mikt op Facebook buzz en media-aandacht. Ondanks de forse tick­etprijs van 53 pond raken de avonden steevast uitverkocht. Je ondergaat niet zozeer een show maar wordt geprikkeld om mee te doen en de illusie te vergroten. Het concept is een combinatie van locatietheater, een verkleedfeestje en een galapremière. Door ook klassiekers te programmeren zijn de mogelijkheden eindeloos. One Flew Over the Cuckoo’s Nest in een echte kliniek, The Green Mile in een gevangenis, Il gattopardo in een landhuis, The Breakfast Club op school of The Life Aquatic in een zeeaquarium.

De bioscoop gaat reizen en verandert kijkers in personages. Tegen deze ervaring kan zelfs de meest geavanceerde home-cinema set niet op. Tenzij je deze installeert op een geheime plek en zelf een feestje geeft met een film als thema.

Geschreven door Ebele Wybenga