Focus: World Cinema Amsterdam

La vaca que cantó una cancíon sobre el futuro

World Cinema Amsterdam bewijst al jaren dat een film­festival ook in de zomer succesvol kan zijn. Ook op de twaalfde editie toont het festival films uit Latijns-Amerika, Azië en Afrika. Met speciale aandacht voor de Chileense cinema.

Waarom doet de Chileense cinema het internationaal erg goed? Kunnen we er in Nederland iets van leren? Misschien weten we het na het zien van de films in Cine Chile op World Cinema Amsterdam. Het programma wil laten zien dat er meer filmtalent is in Chili dan Pablo Larraín (Jacky, Spencer) en Sebastián Lelio (Gloria, Una mujer fantástica).

Drie titels eruit gelicht. In La vaca que cantó una cancíon sobre el futuro, de debuutfilm van Francisca Alegría, keert een dochter terug naar de familieboerderij. Ze belandt in complexe familierelaties, maar de magisch-realistische film klaagt ook de plundering en uitbuiting van het natuurlijke ecosysteem aan. Claudia Huaiquimilla portretteert in de speelfilm Mis hermanos sueñan despiertos twee jongens in een jeugdgevangenis. Van opsluiting worden deze knullen niet beter, toont de film, die pleit voor hervorming van het gevangenissysteem. In de speelfilm Perro bomba, de debuutfilm van Juan Cáceres, belandt in Santiago een jonge immigrant uit Haïti in een hel als hij ontslagen wordt, omdat hij het racisme van zijn baas niet langer pikt.

Naast Cine Chile is er op het festival de terugkerende special Go Cuba!, dat inzicht biedt in de stand van zaken in de Cubaanse cinema.

Het hart van het festival is zoals altijd de competitie. Ook hieruit drie titels gelicht. My Small Land van Emma Kawawada, voormalig assistent van Hirokazu Kore-eda, gaat over een uit Turkije gevluchte Koerdische familie in Tokio. Met de familie gaat het goed totdat ze te maken krijgt met de racistische bureaucratie. Regisseur Kamila Andini duikt met Nana in het leven van een Indonesische vrouw, wier man en zoon verdwenen tijdens de gruweljacht op communisten in de jaren zestig. Later hertrouwt ze maar het verleden blijft haar achtervolgen tot een onverwachte wending haar leven verandert. Utama van de Boliviaanse regisseur Alejandro Loayza Grisi portretteert een ouder stel in het hoogland van Bolivia, voor wie het leven door langdurige droogte steeds moeilijker wordt. Toch wil het echtpaar niet naar de stad verhuizen, maar blijven wonen waar ze hun hele leven hebben gewoond.

Naast filmvertoningen zijn er Q&A’s met filmmakers op het festival.


Word Cinema Amsterdam |  20 t/m 27 augustus | Rialto de Pijp, Rialto VU en De Balie, Amsterdam