Focus: I’m curious. Period.
Vrolijk leven na de dood

Mur murs
Agnès Varda lijkt sinds haar dood in 2019 alleen maar beroemder te worden, en haar betekenis voor de filmwereld steeds duidelijker. Onder de titel I’m curious. Period. presenteert het Documentaire Paviljoen een twaalf documentaires tellend retrospectief.
“Ik ben nieuwsgierig. Klaar. Ik vind alles interessant. Het echte leven. Nepleven. Objecten. Bloemen. Katten. Maar vooral mensen. Als je je ogen en je geest openhoudt, kan alles interessant zijn.” Aldus Agnès Varda over haar levenshouding, die een ruim zes decennia omspannend oeuvre opleverde.
Varda dacht en ademde film. Altijd en overal. “Filmen was haar amor mundi, haar liefdesbrief aan de wereld”, schreef Filmkrant-medewerker Mariska Graveland in haar necrologie over de regisseur die in haar films niet geïnteresseerd was in abstracte ideologieën en wereldomspannende ideeën, maar in kleine observaties en concrete situaties.
“Met haar speelse blik, grenzeloze nieuwsgierigheid en unieke stijl wist Varda als geen ander het alledaagse om te vormen tot iets magisch”, schrijven de organisatoren van het retrospectief I’m Curious. Period. over de ultieme antidogmaticus. Ook in haar filmstijl, waarin ze documentaire en fictie vaak vermengde. Ze erkende geen grenzen, want die beperken de blik.
Wat dat opleverde, is te zien in dit retrospectief, waarin de vroegste film Du côté de la côte uit 1958 is en de meest recente Visages villages uit 2017. Een constante in de hele tussenliggende periode is haar oog voor onthullende en veelzeggende details in het dagelijks leven, zoals te zien is in Salut les Cubains (1963), Lions Love (…and Lies) (1969), Black Panthers (1968), Oncle Yanco (1969), Daguerréotypes (1975), Mur murs (1980), Ulysse (1983), Les dites cariatides (1984), Jane B. par Agnès V. (1987) en Les glaneurs et la glaneuse (2000).
Naast filmvertoningen zijn er twee speciale avonden. Op de openingsavond (11 april) praten filmmakers Nouchka van Brakel en Kiriko Mechanicus over Varda’s invloed op hun (film)leven. Op 16 april staat de avond in het teken van de relatie tussen Varda en de Cubaanse regisseur Sarah Gómez, die Varda assisteerde bij het maken van Salut les Cubains.
I’m curious. Period. Agnès Varda: A Documentary Retrospective | 11 april t/m 28 mei 2025 | Het Documentaire Paviljoen, Amsterdam