Focus: Het beste van de Aziatische cinema op CinemAsia

Arnold Is a Model Student

Verander nooit een winnende formule. Het CinemAsia Film Festival laat al sinds 2004 zien hoe divers de Aziatische cinema is. Dit jaar onder meer met een competitie, een overzichtsprogramma (Panorama) en een animatieprogramma. Naast de vertoningen in Amsterdam is een selectie van het programma ook online te zien.

Het hart van CinemAsia is de competitie. Die telt dit jaar zeven films uit evenzoveel landen. Ze tonen de rijkdom aan thema’s en genres in de Aziatische cinema.

In de documentaire A Long Journey Home belandt de Chinese filmmaker Wenqian Zhang in heftige familieperikelen als ze na haar studie in het buitenland weer thuis komt. In de autobiografisch geïnspireerde fictiefilm Autobiography toont de Indonesische regisseur Makbul Mubarak hoe het dictatoriale Soeharto-verleden doorwerkt in het heden. De film heeft al een karrenvracht internationale prijzen gewonnen.

In Little Blue van de Taiwanese regisseur Lee Yi-fang worstelt een tiener zich uit een diep dal omhoog nadat een seksfoto van haar op internet belandde. In Leonor Will Never Die van de Filippijnse regisseur Martika Ramirez Escobar lopen fictie en realiteit bij een scenarist door elkaar nadat een tv-toestel op haar hoofd is gevallen. De vrouw ziet plotseling zichzelf als held in een avonturenscript. In What Happened to the Wolf van de Myanmarese filmmaker Na Gyi vinden twee terminaal zieke vrouwen steun bij elkaar en ontstaat een liefdesrelatie. Vanwege zijn oppositie tegen het militaire bewind zit Na Gyi sinds de staatsgreep van 2021 ondergedoken in Myanmar.

In de komedie Arnold Is a Model Student van de Thaise filmmaker Sorayos Prapapan verzetten scholieren zich tegen het autoritaire schoolsysteem. En in Small, Slow but Steady tenslotte van de Japanner Shó Miyake is een vrouw die professioneel bokser wil worden op zichzelf aangewezen als haar boksclub sluit.

Return to Seoul

Het overzichtsprogramma Panorama telt achttien films. Daaronder de voorpremière van Return to Seoul, dat ook de openingsfilm van het festival is. Regisseur Davy Chou en hoofdrolspeler Park Ji-min zijn op het festival aanwezig. Ook te zien in dit programma The Novelist’s Film, de zesde zwart-witfilm van de Koreaanse veelfilmer Hong Sang-soo. De film, waarin een schrijfster door toevallige ontmoetingen zich haar verloren passie voor filmen herinnert, won op het filmfestival van Berlijn de Juryprijs.

In de documentaire Exiles (Lola Amaria) praten Indonesiërs die na Soeharto’s staatsgreep in 1965 naar Europa vluchtten over hun gefnuikte levens. De film toont hoe het traumatische verleden doorwerkt in hun levens. Amaria is aanwezig voor Q&A’s en zit ook aan tafel bij een panelgesprek met twee bannelingen.

Ook te zien zijn vier animatiefilms: een voorpremière van Blind Willow, Sleeping Woman, de verfilming van aantal korte verhalen van Haruki Murakami; het Tawainese Demigods: The Legend Begins (Chris Huang Wen-chang); de Japanse animatieklassieker uit 2011 Tatsumi (Eric Khoo); en The Great Detective Sherlock Holmes: The Greatest Jail-Breaker van de Hongkongse animatoren Toe Yuen en Matthew Chow.

Het programma ‘Crossed the Blue’ bevat korte films van in Nederland wonende Chinese kunstenaars over hoe het voelt om tussen twee culturen te leven. Uiteraard ontbreekt ook het traditionele FilmLab, de proeftuin voor nieuw talent, op het festival niet. Te zien zijn korte promo’s van nog te maken en vertoningen van gerealiseerde films. En geen festival zonder eten: in het weekend van 11 en 12 maart is er in Studio/K en Rialto De Pijp een Food Bazaar met Aziatische snacks en maaltijden.


CinemAsia Film Festival | 7 t/m 12 maart | Rialto De Pijp/Rialto VU/Studio/K, Amsterdam