IDFA 2025: Tips

Overal camera’s

Kabul, Between Prayers

Redacteuren en medewerkers van Filmkrant geven hun persoonlijke tips voor het aankomende IDFA, op basis van wat ze al hebben kunnen zien.

Kabul, Between Prayers
In dit zorgvuldig gefilmde portret van een Taliban-soldaat morrelt Aboozar Amini aan de geruststellende scheiding die we graag optrekken tussen fundamentalisme en menselijkheid. De 23-jarige Samim is een overtuigd jihadist, maar worstelt thuis met zijn huwelijk. Zijn jongere broertje Rafi dreunt ondertussen Koran-verzen op, maar begint ook nerveus te giechelen als Amini hem vraagt of hij verliefd is. In de ogen van deze tiener zie je de twee kanten die zijn leven op kan gaan. Elise van Dam

2000 Meters to Andriivka

2000 Meters to Andriivka
Het met een Oscar bekroonde 20 Days in Mariupol (2023) was een keerpunt voor de Oekraïense regisseur Mstyslav Tsjernov: de oorlogsjournalist werd maker van onbevreesde cinema. Deze opvolger onderstreept zijn progressie. De meesterlijke documentaire over het Oekraïense tegenoffensief aan het oostfront schetst een indringend beeld van hedendaagse oorlogsvoering. Als moderne Sisyphussen ploeteren soldaten door een hels landschap om luttele meters te heroveren. Hugo Emmerzael

Mare’s Nest
Een jong meisje dwaalt door een wereld zonder volwassenen. In een deels op Don DeLillo’s eenakter The Word for Snow gebaseerde film die poëzie, filosofie, fictie en non-fictie door elkaar vlecht, volgt regisseur Ben Rivers het meisje op een tocht door landschappen en de tijd, waarin ze leert over rituelen, spel en taal. Mare’s Nest is een film geboren uit zorgen over de toekomst, maar vindt hoop in het nieuwsgierige perspectief van het kind. Elise van Dam

Ancestral Visions of the Future

Ancestral Visions of the Future
De in Berlijn wonende Lesothaanse filmmaker Lemohang Mosese (This Is Not a Burial, It’s a Resurrection, 2019) vermengt, zoals de titel aangeeft, toekomst en verleden, het zichtbare en onzichtbare, tot een beeldschone reflectie op het verlangen naar een thuis. Hij noemt dit “het dichtst dat ik tot nu toe bij mijn manier van denken gekomen ben”, door zich los te maken van de westerse cinema. “In Afrika zijn de levenden en de doden minder gescheiden.” KEES Driessen

Past Future Continuous
Firouzeh Khosrovani en Morteza Ahmadvand, respectievelijk regisseur en artdirector van eerdere IDFA-winnaar Radiograph of a Family (2020), verbeelden een diepgevoeld gemis met behulp van simpele beveiligingscamera’s. De piepjong naar Amerika gevluchte Maryam maakt zich zorgen om haar bejaarde ouders in Teheran. Wat als er oorlog uitbreekt? Wat als ze vallen en er niemand is om hen te helpen? Ze laat overal in hun huis camera’s plaatsen voor permanent virtueel contact. Zo raakt ze intenser dan ooit betrokken bij haar familie en moederland. Maricke Nieuwdorp

Memory

Memory
Filmmaker Vladlena Sandu reflecteert in deze eerste lange film van haar hand op haar eigen jeugd. Om die roerig te noemen is een understatement: ze werd in 1982 geboren op de Krim, inmiddels inzet van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, en groeide vanaf haar zesde op in Grozny terwijl daar de Tsjetjeense oorlogen plaatsvonden. Maar Memory zet een tomeloze filmische speelsheid tegenover die dramatische context, doordat Sandu recreaties van markante jeugdherinneringen vat in al even memorabele beelden. Joost Broeren-Huitenga

The Exploding Girl VR
Een favoriet uit de VR-competitie van Cannes die sindsdien in mijn hoofd alleen maar is gegroeid – om niet te zeggen: geëxplodeerd. Er is weinig VR die zo wild, los, onlogisch, rauw, ongeordend en bloederig durft te zijn. En allemaal met een doel: om de gebruiker niets voor te kauwen, maar wakker te schokken en dan langzaam zelf te laten beseffen dat die zich in de depressieve, eenzame, angstige en woedende beleving van de hoofdpersoon bevindt. KEES Driessen

The Desert of the Real
Ontroerende en inzichtelijke film over psychoses, waarin zes ervaringsdeskundigen vertellen over wie ze waren voor deze ingrijpende gebeurtenis in hun leven, over de omstandigheden rond de psychose, het onomkeerbare moment waarop die zich aandiende en de gevolgen voor henzelf en hun omgeving. En wat niet gezegd kan worden, wordt door regisseur Luuk Bouwman mooi gevangen in esthetische opnames van landschappen en omgevingen. Nicole Santé

Below the Clouds

Below the Clouds
Voor zijn poëtische documentaires brengt Gianfranco Rosi (in 2020 hoofdgast van IDFA) vaak jaren op een plek door voordat hij überhaupt de camera oppakt. Hij blijft dicht bij huis voor dit portret van Napels, de stad aan de voet van de sluimerende vulkaan Vesuvius. “Het is mijn meest politieke film tot nu toe”, aldus Rosi zelf: de actieve vulkaan en de uitbarsting van eeuwen geleden worden een metafoor voor de politieke onrust van het heden. Hugo Emmerzael

Endless Cookie
Originele en zeer geestige Canadese animatiedocumentaire rond het negen jaar durende maakproces van de film die Seth Scriver (zoon van een witte moeder) wilde maken over de verhalen van zijn halfbroer Peter (zoon van een inheemse moeder). Heerlijke animaties begeleiden de geluidsopnames die Seth maakte van talloze telefoongesprekken en chaotische ontmoetingen en de droog vertelde, fantastische anekdotes van zijn halfbroer. Terloops gaat de film ook over kolonialisme, racisme, spiritualiteit en familie. Nicole Santé


IDFA vindt plaats van 13 t/m 23 november 2025 in Amsterdam.