Focus: Roffa Mon Amour 2025

Festival voor de avontuurlijke geest

Reas

Rotterdam heeft het imago van een rauwe, (nog) niet aangeharkte stad. Roffa Mon Amour Open Air Filmfestival past daar uitstekend bij. Geen overbekende filmtitels maar vooral films van nieuw talent, met introducties en q&a’s. Ook is er een live Cinema Concert. Van 13 t/m 24 augustus in de tuin van Kunstcentrum Brutus.

Dat Roffa Mon Amour voor avontuurlijke geesten is, blijkt al uit het feit dat de openluchtvertoningen ook gewoon doorgaan als het regent. Alleen bij weerwaarschuwing code oranje of erger kan iedereen thuis blijven.

Hopelijk gebeurt dat niet, want op het festival valt ook deze keer weer veel fraais te zien. Met als belangrijkste de films in de competitie New Makers. Daarin onder andere de Argentijnse openingsfilm Reas (Lola Arias, 2024). In dit muzikale documentaire drama reconstrueren in een gevangenis in Buenos Aires ex-gevangenen, bestaande uit vrouwen en transgenders, spelend en zingend hun gevangenschap en traumatische levenservaringen.

Naast Reas telt New Makers nog vijf films. De ‘beauty horror’ The Ugly Stepsister (Emily Blichfeldt, 2025) geeft een feministische draai aan het Assepoester-sprookje. Lijken de ervaringen van veel vrouwen niet meer op die van Assepoesters stiefzusje, die het glazen schoentje niet past, dan op die van Assepoester, die als overwinnaar uit de strijd komt? Zegt het sprookje niet meer over het patriarchaat, dat vrouwen aanzet om op uiterlijk te concurreren, dan over vrouwen? Het dwingende schoonheidsideaal leidt in de film tot bloederig geweld.

In Dreams in Nightmares (Shatara Michelle Ford, 2025) gaan drie dertigers in het Amerikaanse midwesten op zoek naar een verdwenen vriendin. Dat de drie vrouwen zwart en queer zijn, zou in een ideale wereld niet van belang zijn, maar zo’n wereld is dit niet. Dat klinkt treurig, maar de roadmovie gaat ook over vriendschap en veerkracht.

In de animatie Lesbian Space Princess (Emma Hough Hobbs & Leela Varghese, 2025) moet een ruimteprinses haar ex-vriendin uit de handen van slechteriken, de Straight White Maliens, redden. En in de over een periode van tien jaar gefilmde documentaire Yalla Parkour (Areeb Zuaiter, 2024) bloeit er vriendschap op uit het social media-contact van de in Amerika wonende Palestijnse filmmaker Areeb Zuaiter met de in Gaza wonende freerunner Ahmed Matar. Uitblinken in deze sport is voor Matar de enige mogelijkheid om uit Gaza weg te kunnen komen. Of dat lukt, weet de kijker aan het einde van de film, die dit voorjaar ook te zien was op het Movies that Matter Festival.

Naast de zes competitiefilms in New Makers zijn onder de titel Cinematic Favourites drie moderne klassiekers te zien: Hackers (Ian Softley, 1995), In Bloom (Nana Ekvtimishvili & Simon Groß, 2013) en Happy Together (Wong Kar-wai, 1995).

Speciale vertoningen, met eten, zijn er van Djakarta 1946 (Mouly Surya, 2025) en The Ugly Stepsister. Muziek staat centraal in het Cinema Concert, waarin twee DJ’s een live soundtrack creëren bij de korte films Bisagras (Luis Arnias, 2024) en Cave Painting (Siegfried A. Fruhauf, 2023). Tenslotte: wie geen zin heeft om in zijn eentje het festival te beleven, kan zich aanmelden bij het festival voor een blind date.


Roffa Mon Amour Open Air Filmfestival | 13 t/m 24 augustus 2025 | Tuin van Kunstcentrum Brutus, Rotterdam