• Datum 21-09-2010
  • Gerelateerde Films SLOVENIAN GIRL
    Damjan Kozole
    01-01-2009
    Slovenië

De Sloveense regisseur Damjan Kozole maakt met slovenian girl een stemmig en eerlijk maar ook wat saai portret van een jonge studente die als prostituee haar geld vergaart.

Overdag op gympen in de studiebanken van Ljubljana; ’s avonds op hoge hakken de hotelbedden van internationale diplomaten af. Dat is het leven van twintiger Alexandra (Nina Ivanisin) in een notendop. slovenka, de originele titel van de film van Damjan Kozole waarin zij centraal staat, betekent letterlijk ‘Sloveense’ en duidt op de bijnaam waaronder ze zichzelf in suggestieve krantenadvertenties aanbiedt. Voor de internationale hotemetoten is haar tarief een schijntje, maar zij kan er mooi van rondkomen. Ze heeft zelfs genoeg gespaard voor een aanbetaling op een riant appartement, inclusief een panorama-uitzicht over de stad.
Goed, die financiële armslag wordt steeds lastiger uit te leggen aan haar vriendinnen, haar getrouwde ex-vriendje en haar gescheiden vader, die ze trouw bezoekt in haar geboortedorp. Maar het stadse leven moet onderhouden worden, nietwaar, en wie heeft er nu eigenlijk last van haar activiteiten? Maar dan wordt ze door een stel onvriendelijke sujetten klemgezet bij een klus, en voor ze het weet hangt ze van een balkon te bungelen. Of ze voortaan maar even het gros van haar inkomen bij de heren wil inleveren, dan zullen zij haar in de toekomst ‘beschermen’ tegen dit soort aanvallen. Dan is de lol er dus wel af, maar zonder ‘Slovenka’ kan Alexandra haar hypotheek niet aflossen. Voor ze het weet heeft ze niet alleen gangsters maar ook de bank op haar hielen.

Srebrenica
Vorige maand schreef ik in de rubriek FilmSlot over de filmische opleving in de vijf landen van het voormalig Joegoslavisch blok, en ook slovenian girl past in die productiegroei. De film toont ook de samenwerking tussen de vijf landen die de groei in stand houdt: de Sloveense productie kwam tot stand met financiële of praktische bijstand uit Servië, Kroatië en Bosnië-Herzegovina. En, voor de goede orde, met geld uit Duitsland.
Helaas behoort slovenian girl niet tot de uitschieters. Het net dat zich langzaam rond Alexandra sluit, is niet nauw genoeg; de dreiging te zwak; haar uiteindelijke uitweg te simpel. Regisseur Damjan Kozole weet bij vlagen een sterke sfeer neer te zetten, en hoofdrolspeelster Ivanisin speelt haar rol mooi ingetogen. slovenian girl is zeker niet slecht, maar ook niet erg bijzonder.
Waarom deze film hier dan wel de bioscoop haalt, en bijvoorbeeld niet het veel sterkere donkey uit dezelfde regio, is dan ook een raadsel. Is de seksindustrie momenteel het enige wat we interessant vinden aan het voormalige Oostblok? Zijn distributeurs niet in staat daar voorbij te kijken, of zijn ze bang dat het publiek dat niet zal kunnen? Nederland heeft met het Srebrenica-drama toch genoeg aanleiding om ook voor de minder saillante details uit het oude oorlogsgebied interesse op te kunnen brengen.

Joost Broeren