Sister (L’enfant d’en haut)

Kind uit de hoogte

De skigebieden van de Zwitserse Alpen liggen er dan wel maagdelijk wit bij, maar het dal aan de voet van de berg is grauw en modderig. Het twaalfjarige diefje Simon beweegt zich in Ursula Meiers Sister heen en weer tussen die twee werelden.

De twaalfjarige Simon lijkt als een vis in het water in het luxueuze Zwitserse skigebied. Vastberaden beweegt hij zich door de menigte, om vervolgens in een lege kleedkamer de tassen en jassen leeg te roven en weer buiten met armen vol dure ski’s weg te lopen, terwijl hun eigenaren op een terras van de après-ski genieten.
Langzaam, heel langzaam geeft de Zwitserse regisseur Ursula Meier ons in Sister toegang tot haar zwijgzame hoofdpersoon. Stukje bij beetje zien we hoe achter zijn carrière als kruimeldief eerder noodzaak dan kwade wil schuilt. Ouders heeft hij niet; hij woont met zijn oudere zus Louise (it girl Léa Seydoux getransformeerd tot del in tijgerprints) in een grauwe flat in het modderige dal aan de voet van de bergen. Louise is echter meer bezig met jongens in stoere auto’s dan met haar baantjes of de zorg voor Simon. Als ze weer eens midden in de nacht met een jongen thuiskomt, stopt Simon geroutineerd sigarettenfilters in zijn oren om het maar niet te hoeven aanhoren. Zo krijgen we in deze subtiele karakterstudie beetje bij beetje inzicht in hoe Simon kan doen wat hij doet, en in de liefde en discipline die hij mist in zijn leven en die hij in verwrongen vorm vindt in de hoge bergen: moederlijke liefde van een Britse toeriste, vaderlijke discipline van een Schotse kok die gestolen ski’s naar zijn thuisland smokkelt.

Kabelbaan
De Engelse titel waaronder de film in Nederland wordt uitgebracht, zit die subtiliteit echter een beetje in de weg. De originele Franse titel, L’enfant d’en haut, dat met behoud van al zijn gelaagdheid naar het Nederlands te vertalen is als ‘kind uit de hoogte’, benadrukt hoe Simon heen en weer geslingerd wordt tussen het maagdelijk witte skiparadijs en de modderige grauwheid van zijn leven — een tocht per kabelbaan die door Meier herhaaldelijk op fysieke wijze in beeld wordt gebracht. De Engelse variant vestigt daarentegen de aandacht al te veel op Simons relatie met zijn zus, en wijst bovendien net te nadrukkelijk vooruit naar een onthulling halverwege de film. Een bescheiden smetje op een indrukwekkend intiem portret.

Joost Broeren