Ik kom klaar, dus ik besta

• Datum 05-02-2011
  • Gerelateerde Films SHORTBUS
    John Cameron Mitchell
    01-01-2006

In Shortbus wordt opzichtig geneukt en gelachen, volgens beproefd westers concept, maar dit verhult niet de nakende leegte die daaronder ligt. Kijken naar de film voelt ongeveer zo:

Jullie! Stelletje kruisvaarders, wat willen jullie eigenlijk? Jullie zeggen dat wij achterlijk zijn, maar men kan het ook omdraaien: wij zijn de jongste monotheïstische religie, ons zul je niet horen verkondigen dat een man duizend jaar oud werd of negenhonderdeenentwintig zonen had, wij hebben geleerd van de fouten en onvolmaaktheden uit die verhalen, dat gelooft natuurlijk niemand; wij vertellen geen verhaaltjes, wij vertellen de geopenbaarde waarheid.
En wat is jullie waarheid?

Seks.
De enige oppergod in jullie ongelovige werelddeel is de god Neuk. Neuk bepaalt alles, zit in ieders hoofd en jullie verafgoden hem, liefst vijf keer per dag. Als Neuk roept, dan gaan jullie. Zelfs een bij jullie zogenaamd als pessimistisch bekend staande schrijver als Hou je Bek vindt uiteindelijk nog altijd verlossing in het bidden tot Neuk.
Shortbus van John Cameron Mitchell (Hedwig and the angry inch) is jullie vleesgeworden goddeloosheid, beter valt het niet uit te leggen. Waarom zijn wij op aarde? Om orgasmes te krijgen. Ik kom klaar, dus ik besta.
Jamie en Jamie (PJ DeBoy) zijn twee homo’s. Een van de Jamie’s (Paul Dawson) probeert zichzelf in het begin van de film na wat jolige muziek te pijpen terwijl zijn eigen digitale camera loopt. Daar is duidelijk iets mis, want als hun relatie — lees: seks — goed was, dan was dat uiteraard helemaal niet nodig. De arme drommel worstelt met zelfmoordneigingen omdat hij zich door zijn gabber niet in de kont wil laten neuken (hij kan er niet tegen om ‘iets van binnen te voelen’). Tevens is er SM-meesteres Severin (Lindsay Beamish) die vlakbij Ground Zero een klant afranselt. Tenslotte is er sekstherapeut Sofia (Sook-Yin Lee) waar de twee jongens langsgaan en die zelf iets vreselijks vleselijks moet ondergaan. Want ondanks het feit dat ze flink bidt met haar vriend, heeft ze altijd gelogen over haar orgasmes! Arme meid, zo verloren! En dat noemt zich sekstherapeut! Gelukkig nemen Jamie en Jamie haar mee naar het hol Shortbus, waar iedereen met iedereen neukt. Daar kan iemand haar vast wel vertellen hoe ze een heel mens kan worden en orgasmes kan krijgen.

Neuk! Amen!
Nutteloze wezens zijn het, de inwoners van deze filmmaquette, als opblaaspoppen in rukwinden, wezenloos geworden door de ontkoppeling met de voortplanting, Al dat bidden brengt niets vruchtbaars voort, slechts egoïstisch gezeur. Niks groter geheel, het gaat puur om die dertig seconden persoonlijke euforie. En is dat die armzalige worsteling waard? Hoe komen jullie toch op het idee dat de navel van de wereld tussen twee benen gelegen is? De hele film bleef ik dan ook hopen op een ontplofbare broeder die het beeld in zou komen lopen. Om jullie op die manier te redden.
Fuck Neuk. Boem!
Dat noem ik nog eens een orgasme.

Mike Naafs