Alles is fictie

• Datum 01-12-2010
  • Gerelateerde Films INFAMOUS
    Douglas McGrath
    01-01-2006

infamous gaat over exact hetzelfde onderwerp als het recente capote. En pakt het ook nog op nagenoeg dezelfde manier aan.

Ruim een jaar geleden draaide capote in de Nederlandse bioscopen. Naar aanleiding hiervan dook In cold blood, het meesterwerk en de zwanenzang van Truman Capote op in de boekhandels. Mocht u capote gemist hebben of is uw honger naar de schrijver na het nodige leeswerk nog niet gestild, dan is er nu infamous.
In capote werd duidelijk dat In cold blood, een literair-journalistiek verslag van de slachting van een boerengezin en de nasleep, het morele failliet betekende van Truman Capote — een volgens sommigen ongeëvenaard literair talent. Capote sprak met de moordenaars, won hun vertrouwen, om daarvan voor zijn boek gebruik te maken. In capote laat de schrijver het afweten als een van de moordenaars een beroep doet op hun vermeende vriendschap, terwijl infamous suggereert dat Truman Capote en moordenaar Perry Smith oprecht verliefd op elkaar waren. Hiermee ontkent infamous niet dat Capote constant anderen exploiteert: hij liegt tegen alles en iedereen, omdat hij de waarheid wil vormen naar zijn wens. infamous wekt de freudiaanse suggestie dat de liefde tussen Capote en Smith mede steunt op Smiths zware bedreigingen en wurggrepen, en Capote’s manipulatie.

Extravaganter
De dik aangezette, maar intieme atmosfeer van capote bezit infamous niet, de films hebben wel nagenoeg dezelfde opbouw. Het begint in New York, waar Capote zich ongans roddelt in societykringen. De Capote-vertolkers krijgen in beide films uitgebreid de tijd om die vreemde stem op te zetten en zijn motoriek te imiteren. Beide films vertellen het verhaal van Capote die In cold blood gaat schrijven en gaan dus grotendeels over zijn verblijf in een gehucht in Kansas en de relatie tussen Capote en Smith. In infamous is wederom een grote rol weggelegd voor Harper Lee (to kill a mockingbird), beste vriendin en grootste criticaster van Capote.
Toch zijn er, naast de al genoemde verliefdheid, verschillen. "I thought he was a very nice gentleman. Soft spoken. I thought so right up to the moment I cut his throat." Dit zijn de woorden van Perry, in capote nog onbetwist, maar infamous zegt dat dit een wel heel vrije interpretatie is. Capote benadert alles als een roddel: hoe sappiger, hoe beter.
‘Infamous’ betekent ‘bekend om slechte daad of kwaliteit’. Capote was een overwegend onbetrouwbaar, maar zeer getalenteerd persoon, die verliefd wordt op een moordenaar, misbruik van hem maakt en daarna nooit meer een boek schrijft. En dat wijkt, samen met de nagenoeg identieke structuur, ondanks de verschillende nuances, te weinig af van capote, of andersom, want wie eerder was doet er niet zoveel toe.
Het is niet zo dat er maar één verhaal te vertellen is. Zo heeft Capote zich na In cold blood tot aan zijn dood ondergedompeld in drugsmisbruik; een relaas over zelfmedelijden, zelfhaat en hedonisme behoorde dus tot de mogelijkheden. In plaats daarvan kan de toeschouwer nu de kleding van Philip Seymore Hoffmans Capote tegen die van Toby Jones’ Capote afzetten: Jones is duidelijk extravaganter. Hoe triviaal.

Asher Boersma