Bedrieglijke girlpower

• Datum 24-08-2016
  • Gerelateerde Films Angry Indian Goddesses
    Pan Nalin
    01-01-2015
    India

Een frisse, aanstekelijke buddyfilm met uitsluitend vrouwen in de hoofdrol: dat is nog eens nieuws uit India. Je zou langer naar dit vriendenclubje willen kijken dan de film je gunt. Maar dat is precies de crux.

Modefotograaf Frieda nodigt in de week voor haar bruiloft zes vriendinnen uit in een groot koloniaal huis in Goa, waar ze samen een week doorbrengen, nieuwe vriendschappen smeden, en onverwachte persoonlijke onthullingen doen. Dynamisch gefilmd en naturel gespeeld door een sterrencast met onder meer Tannishtha Chatterjee (Brick Lane) en zangeres Anushka Manchanda, breekt Angry Indian Goddesses met de theatrale stijl van de meeste Indiase films.
Het is nog maar twee maanden geleden dat een andere Indiase female buddy movie in de bioscoop kwam, Parched. Die draaide om vier ongeschoolde plattelandsvrouwen die uiteindelijk het juk van mannelijke onderdrukking van zich afwerpen — ze verlaten hun gewelddadige man, hun pooier, de benauwende dorpsgemeenschap. Angry Indian Goddesses laat zien dat daarmee het nirvana nog lang niet is bereikt. De film opent met een snel gemonteerde collage van scènes waarin elk van de vriendinnen zelfbewust afrekent met mannen die hen niet op waarde weten te schatten. De confrontaties spelen zich niet af in de intieme sfeer, maar tijdens hun werk, op straat, of in de fitnessclub.
Dat milieu van slimme, ambitieuze en goedgebekte vrouwen en de plek waar ze elkaar ontmoeten — het Europees georiënteerde Goa — maken identificatie gemakkelijk voor een internationaal publiek. Het maakt ook elke confrontatie met het dominante wereldbeeld, dat bepaalt dat ze klein gehouden moeten worden, extra schrijnend. Daarom is het goed dat de film niet alleen daarover gaat: de vrouwen hebben het liever over de dingen die hen écht bezig houden. Mannen spelen daarin lang niet altijd een rol; voor de Bechdel-test slaagt de film glansrijk.
Filmmaker Pan Nalin maakte naam met films waarin spiritualiteit centraal staat: Samsara, Ayurveda: The Art of Being en Faith Connections. Religie is in Angry Indian Goddesses hooguit een bijzaak, hoewel de hindoeïstische wraakgodin Kali door de vriendinnen tot rolmodel wordt uitgeroepen. Hun girl power attitude overtuigt, maar is in de geïsoleerde setting waarin het samenzijn zich afspeelt ook bedrieglijk. Zíj mogen dan klaarstaan om de wereld te veroveren, de wereld om hen heen is daar nog lang niet aan toe. Angry Indian Goddesses brengt die boodschap op overrompelende wijze onder de aandacht.

Sasja Koetsier