Albert Nobbs

De man die er niet was

Geen emotie zo moeilijk te acteren als onderdrukte emotie. Toch brengt Glenn Close op ontroerende wijze een personage tot leven dat zichzelf angstvallig verbergt.

Het is de ultieme verbeelding van emotionele onttakeling: de eindscène van Dangerous Liaisons, waarin Glenn Close veeg voor veeg haar ontluisterde gezicht onder een dikke poederlaag vandaan tovert. Albert Nobbs doet bijna verlangen naar zo’n moment, maar het drama is juist dat dit personage haar masker niet zomaar meer wegpoetst.
Om zich staande te kunnen houden in het harde, laat-19e-eeuwse Dublin, heeft de door Close gespeelde vrouw zich met succes een nieuwe identiteit aangemeten. Als mannelijke butler in een gerenommeerd hotel is de curieuze, maar onberispelijke Albert Nobbs de dienstbaarheid zelf. Met zijn geserreerde motoriek en een volmaakt uitdrukkingloos gezicht maakt hij zich zo goed als onzichtbaar. Alleen de ontredderde blik in zijn ogen verraadt een diepe angst — maar in een omgeving waar elk minuscuul foutje aanleiding kan zijn tot ontslag, is daar niets vreemds aan.

Kwade genius
Uit lijfsbehoud heeft Albert zich volkomen geïdentificeerd met zijn man-zijn, al droomt hij in stilte van een beter leven. Wanneer hij kennismaakt met een partner in crime (innemende rol van Janet McTeer) gaat die droom een eigen leven leiden en vat hij een gedoemde liefde op voor die jongere collega. Een tragische liefde ook, omdat Albert zijn persoonlijkheid zo ver heeft weggestopt dat hij nauwelijks in staat is tot het tonen van affectie.
Tot zo ver het interessante deel van Albert Nobbs. Om het verhaal dramatischer te maken wordt dan een kwade genius geïntroduceerd in de gedaante van een onuitstaanbare nieuwe hotelbediende. Daar komt zoveel testosteron bij kijken dat het personage een parodie wordt op mannelijkheid; een schril contrast met de subtiliteit die Close en McTeer aan de dag leggen in hun travestie. Tegen de tijd dat het drakerige slotlied van Sinéad O’Connor klinkt, is de magie van hun prestatie helaas helemaal verdampt.

Sasja Koetsier

Lees hier het interview met de regisseur, Rodrigo García.