Wild Rose

A Country Star Is Born

Een jonge vrouw droomt van een carrière als countryzangeres. En dat uitgerekend in Glasgow, Schotland. Tom Harpers Wild Rose is een optimistisch coming-of-age-verhaal over het achtervolgen van een onwaarschijnlijke droom.

Country: de muziek van het platteland in het Amerikaanse zuiden, van cowboys en outlaws die hun hartzeer bezingen. Nashville staat bekend als een van de geboorteplaatsen van country en is het Mekka voor hoopvolle aspiranten die dromen van hun grote doorbraak in de heilige concertzalen van deze Amerikaanse stad.

Wild Rose van Tom Harper speelt zich ver weg van het Amerikaanse platteland af, in een probleemwijk in Glasgow. Maar ook de 23-jarige Rose-Lynn (Jessie Buckley) droomt hier van een leven als countryzangeres in Nashville. Ze zingt net zo goed als haar idolen, drinkt en vloekt als een cowboy en stookt onrust zoals de outlaws, ook nu ze pas net weer op vrije voeten is. Met een elektronisch enkelband in haar witte cowboylaarzen en haar grote droom onder de arm stapt ze de vrijheid in. Thuis wachten haar twee kleine kinderen én haar bezorgde moeder.

In beginsel lijkt Wild Rose een typisch Brits ‘kitchen sink’ drama: de grote droom van een jonge vrouw valt in duigen door haar sociale status. Maar hoewel Rose-Lynn met tegenslagen moet leren omgaan, wil Harper zijn heldin niet gedesillusioneerd achterlaten. Wild Rose is smoorverliefd op Rose-Lynn: de camera blijft aan haar gezicht plakken zodat wij bij iedere teleurstelling de twinkeling uit haar ogen zien verdwijnen en die ook weer zien opgloeien zodra de gepassioneerde zangeres het podium betreedt. Jessie Buckley speelt de levenslustige countryliefhebber met een gouden zangstem en een energie die van het scherm spat.

In veel vergelijkbare verhalen maakt op gegeven moment de sluwe mannelijke manager-figuur zijn opwachting – zoals laatst nog te zien in Bradley Coopers A Star is Born (2018) of Brady Corbets Vox Lux (2019). In Wild Rose zijn het Rose-Lynns moeder Marion (Julie Walters), die eerst niets wilde weten van al dat country-gedoe, en Susannah (Sophie Okonedo), voor wie Rose-Lynn als schoonmaakster werkt, die hun best doen om haar carrière op gang te brengen. Twee vrouwen die ook ooit dromen hadden, maar die moesten opgeven om voor hun families te zorgen.

Met het vooropstellen van vrouwelijke personages, hun realiteit en dromen, weerspiegelt Wild Rose de roep, zowel in de maatschappij als binnen de filmindustrie, om vrouwen te vertegenwoordigen en hun verhalen naar voren te brengen. De film laat zien dat dit mogelijk is, in de vorm van een optimistisch coming-of-age-verhaal dat je achterlaat met een glimlach en een (nieuwe) waardering voor countrymuziek. Of deze nou uit Nashville of uit Glasgow komt.


Deze recensie werd geschreven in het kader van Filmkrant Lab 2019, een trainingstraject voor jonge filmcritici.