• Datum 27-02-2014
  • Gerelateerde Films We Are the Best!
    Lukas Moodysson
    01-01-2013
    Zweden

Na een langdurige verkenning van de donkere kanten van het menselijk bestaan is Lukas Moodysson weer terug bij de jeugdige rebellie van zijn vroege films.

Haar is een statement als je dertien bent, zeker als je dertien bent in 1982. Aan het rattenkopje van Bobo en de hanenkam van Klara kun je al aflezen hoe ze zich verhouden tot hun gekrultangde klasgenoten. Ondanks onderlinge verschillen in temperament — de een bedachtzaam, de ander brutaal — is duidelijk waarin ze elkaar hebben gevonden: in hun afkeer van disco en de oppervlakkigheid van hun leeftijdgenoten. En in het spuien van hun ergernis over hun eigen ouders (‘die van jou zijn juist cool!’).
Uit pure baldadigheid beginnen ze samen een band. Ze hebben nog nooit een instrument in handen gehad, maar wat hindert het: ze zijn punk. De band is hun vrijplaats, waar ze zich niets hoeven aan te trekken van de volwassen wereld met al zijn geschreven en ongeschreven regels. Een incident tijdens de gymles levert inspiratie voor hun eerste (en, zolang de film duurt, enige) nummer: ‘Haat sport! Haat sport!’ Het lied is in al zijn ongenuanceerde eenvoud de perfecte uitlaatklep voor alle frustraties die de puberleeftijd met zich meebrengt.
Om de band een muzikale impuls te geven, stelt Bobo voor om een derde lid bij de band te vragen. Hedvig, een christelijk meisje dat klassiek gitaar speelt, is op haar manier ook een buitenbeentje op school en, zoals Bobo redeneert: ‘solidair zijn met de zwakkeren is heel politiek.’ O, heerlijke zelfoverschatting! Hedvig voegt niet alleen in muzikaal, maar ook in sociaal opzicht wat gewicht toe en weet de vriendschap door de eerste puberperikelen te loodsen. De beweeglijke camera volgt elke manoeuvre van het trio op de voet.

Rebelse verontwaardiging
Met We Are the Best!, gebaseerd op een stripverhaal van zijn vrouw Coco, is Lukas Moodysson terug bij de lichte toon van zijn vroege films Fucking Åmål en Together. Dat is een opluchting. Zo hardvochtig als hij kan zijn wanneer hij grote thema’s als globalisering en pornoficatie aan de kaak probeert te stellen (in Lilja 4-ever, A Hole in My Heart en Mammoth), zo oprecht geëngageerd is hij wanneer hij zich beperkt tot kleine, persoonlijke onderwerpen. Dan blijkt dat de rebelse en ietwat naïeve verontwaardiging die in al zijn films doorklinkt, hem ook tot de ideale vertolker van de puberpsyche maakt.

Sasja Koetsier