• Datum 22-12-2010
  • Gerelateerde Films TOURNÉE
    Mathieu Amalric
    01-01-2010
    Frankrijk

Een impresario vindt in het variétégroepje waarmee hij op tournée is een surrogaatfamilie.

Mathieu Amalric is de Franse Pierre Bokma: hij kan alles spelen. Om een dikzak overtuigend neer te zetten, hoeft hij geen twintig kilo aan te komen, wat hij weet dat geloofwaardigheid niet in fysieke gelijkenis zit. Lichaamshouding, manier van lopen, oogopslag en kleine subtiele bewegingen zijn de bepalende factoren. En natuurlijk de manier van praten. Drukt iemand zich aarzelend uit of met volle overtuiging? Amalric beheerst deze facetten tot in detail. Met tournée bewijst hij het voor de zoveelste keer. Voorzien van snorretje en achterover gekamd haar is hij perfect als de Franse showbizmanager Joachim, die zichzelf te hoog inschatte. De film begint met zijn terugkeer in Frankrijk uit Amerika, waar hij carrière hoopte te maken. Voor dat doel had hij alles opgegeven. Zijn werk bij de tv, maar ook zijn twee kinderen, want die liet hij bij zijn gescheiden vrouw achter. Het avontuur mislukte en hij keert terug als impresario van een groepje Amerikaanse vaudevilleartiesten, die optreden met een vrolijke muzikale stripteaseparodie. Denk aan gezellige tepelkwastjes, veren en glitters. Joachim maakt met hen een tournee door Frankrijk die in Parijs groots moet eindigen. Natuurlijk heeft hij zijn zaakjes niet goed voor elkaar en blijkt er in Parijs geen theater te zijn geboekt. Als Joachim dat alsnog voor elkaar probeert te krijgen, wordt duidelijk dat hij in het verleden niet alleen maar vrienden heeft gemaakt. Wie anderen altijd te slim af probeert te zijn, moet niet gek opkijken als hij op een dag zelf pootje wordt gelicht.

Fijnproeverij
tournée gaat over een man die begint te beseffen dat hij een hoge prijs heeft betaald voor zijn blinde ambitie. Joachims kinderen zien hun vader net zo lief gaan als komen, maar dat geldt eigenlijk voor iedereen uit zijn verleden. "Ik heb geen thuis", stelt hij enigszins pathetisch, maar niet onjuist vast. Voor normale menselijke contacten is Joachim aangewezen op het theatergroepje. Het is duidelijk dat hij het zonder hen ("Jullie zijn mijn familie") niet zal redden. Zijn eenzaamheid ligt er misschien iets te dik bovenop, maar de film heeft meer troeven. tournée staat ook in de traditie van Franse films die een blik werpen achter de schermen van de theater- en filmwereld. Het oermodel is Marcel Carné les enfants du paradis (1945), maar onder meer ook Truffaut (le dernier métro) en Bertrand Tavernier (laissez-passer) verdiepten zich in de kloof tussen de werkelijkheid en de wereld achter de toneelgordijnen en het witte doek. tournée gaat naast een man die is uitgebluft, over het gat tussen applaus en werkelijkheid, dat iedereen kent die op het podium zijn brood verdient. Achter alle gein en ongein van de strippers, die werkelijk bestaan en optreden onder namen als Dirty Martini en Roky Roulette, sluimert een verlangen naar warmte en genegenheid. Amalric, die de film ook meeschreef en regisseerde, houdt dat gevoel mooi onder de oppervlakte. De film bevat meer subtiliteiten. Zo stopt Joachim in cafés altijd nauwelijks zichtbaar suikerzakjes in zijn jas en pakt hij in hotellobbies even snel een handvol snoepjes. Wie met zo weinig dramatisch spektakel zo effectief een personage weet te karakteriseren heeft het begrepen.

Jos van der Burg