Three Summers

Sushi met worst en een corruptieschandaal

Operation Car Wash, een ongekend Braziliaans politiek corruptieschandaal, vormt de achtergrond voor deze gelaagde komedie over klassenverschillen, waarin een huisbewaarder de schimmige praktijken van haar werkgevers ontdekt.

De in Brazilië geliefde actrice Regina Casé schittert in Three Summers als Madá, de matriarchale huisbewaarder van een luxe vakantieverblijf. Ze heeft zo’n vanzelfsprekend voorkomen dat haar rijke werkgevers haar beschouwen als lid van de familie. De hier en daar wat brutale, maar altijd goedlachse en meegaande hulp staat bekend om het maken van inventieve gerechten als sushi met worst. Elke zomer (in het zuidelijk halfrond vanaf december) speelt zij de gezagvolle gastvrouw wanneer de hele familie samenkomt om feest te vieren. Al blijft er in de loop van de drie zomers die deze film bestrijkt maar weinig van die feestelijkheid over onder de allerrijksten.

Regisseur en scenarist Sandra Kogut kiest er hier voor om Operation Car Wash, een van de grootste politieke en financiële schandalen uit Brazilië, vanuit de marges te belichten. Madá kijkt verbaasd toe hoe het gigantische vakantiehuis opeens door de politie overhoop wordt gehaald na de arrestatie van haar werkgever. Daarna blijven alleen het personeel en de zieke grootvader van de familie over in dit stukje paradijs, mede mogelijk gemaakt met gestolen geld. Zo worden de rollen in deze ingetogen klassenkomedie eventjes omgedraaid: het onderbetaalde personeel geniet eindelijk van de luxe – zwembad, champagne uit chique glazen en extravagante kleding – die ze zo vaak hebben moeten onderhouden.

Toch kunnen zij het zich deze werkelijkheid geworden droom van rijkdom niet lang veroorloven. Nu hun werkgevers in een corruptieschandaal betrokken zijn, bevriezen hun lonen ook. Kogut, die met haar eerdere films Mutum (2007) en Campo Grande (2015) al schrijnendere films over economische ongelijkheid in de Braziliaanse samenleving maakte, levert zo een gevat commentaar op hoe de arbeidersklasse afhankelijk is gemaakt van haar broodheer.

Voor Madá komt de klap extra hard aan: zij sloot een deal met haar baas over de afbetaling van een stuk grond waarop ze een voedselkiosk zou oprichten. Zij had baat bij zijn koopkracht, hij bij haar anonieme prepaid telefoon waar hij geheimzinnige gesprekken op voerde. Later blijkt hij nog tientallen andere telefoonnummers op haar naam te hebben gezet. Net als in Parasite (2019) leven rijk en arm hier met elkaar in een complexe wisselwerking waar niet uit te stappen valt. Three Summers mist wellicht het venijn dat de moderne klassieker van Bong Joon-ho zo aanstekelijk maakt, maar fileert wel op toegankelijke manier de graaicultuur waar de rijksten zich schuldig aan maken en de armsten niets van weten.