Things Heard and Seen

Kelders, seances en dingen die voorbijgaan (behalve de herfst)

Things Heard and Seen

Een pasgetrouwd stel verhuist van Manhattan naar het platteland van het Amerikaanse noordoosten, waar het leven en de bewoners zich gemodelleerd hebben naar de talloze thrillers en horrorfilms die er eerder zijn gemaakt.

George en Catherine Claire verhuizen van Manhattan naar een van die dorpjes in het noordoosten van de Verenigde Staten waar elk oud huis op een begraafplaats blijkt te zijn gebouwd en achter elke deur een aparte sekte geregistreerd staat.

Dat weten ze natuurlijk nog niet, George en Catherine, als naïeve New Yorkers, ook al lijkt George vanaf het begin van de film iets te verbergen. Op z’n minst een waardeloze persoonlijkheid, maar het probleem wordt al snel groter. Het is aan Catherine om al die geheimen te ontrafelen, terwijl haar huwelijk uiteenvalt en de dreiging toeneemt. Voornamelijk omdat George achter een veel jongere studente uit het dorp aan zit en Catherine zo ver mogelijk uit de buurt probeert te houden.

Tegenover de ietwat generieke titel, die zo ongeveer op elke film ooit gemaakt van toepassing is, staat de veelzeggende naam van het dorpje. Chosen, heet het gehucht. Een andere aanwijzing dat er misschien iets aan de hand is, vindt Catherine bij de lokale vrijwilligersvereniging achterop een foto van hun huis, waar toevallig een stamboom van de eerdere eigenaren staat uitgeschreven. ‘Verdoemd’, staat er bij de naam van de eerste eigenaar.

Je gaat bijna aan een pastiche denken wanneer blijkt dat F. Murray Abraham de lokale schooldirecteur speelt, een acteur gespecialiseerd in omineus aanwezig zijn en veelzeggend zwijgen. Zijn personage is ook nog enthousiast volgeling van de lang geleden overleden mysticus Georges Swedenborg en houdt bovendien seances. Of George en Catherine niet ook een keer langs willen komen, vraagt hij. Tuurlijk. Waarom niet.

Tegenover al die opzichtige voortekenen – enter on pain of death had praktisch in neonletters boven de dorpsnaam geschreven kunnen staan – staat dan weer de fijne herfstsfeer en het prachtige landschap. Maar toch. Misschien zijn mooie seizoensbeelden niet genoeg om Things Heard and Seen te redden. Misschien, als je toch een aardige cast tot je beschikking hebt, hoef je het scenario niet vol te stoppen met genreclichés.

Things Heard and Seen is nu te zien op Netflix.