The Woman in the Window

Doe alsjeblieft die rolluiken dicht

Een karaf Hitchcock, wat lopendeband-­acteren, een paar vage referenties aan film noir en wat benzodiazepines. En voilà, je hebt een thriller à la The Woman in the Window.

In Joe Wrights eigentijdse Hitchcock-variatie speelt Amy Adams een vrouw die aan de overkant van de straat een misdaad ziet, maar niets kan doen. Haar personage Anna Fox heeft agorafobie en leeft al maanden in haar appartement, een luxe brownstone ergens op Manhattan.

Je zou denken dat Wright het idee om Rear Window een eigentijdse draai te geven door het noodgedwongen isolement van de lockdown kreeg. Maar nee. ‘The Woman in the Window’ is de debuutroman uit 2018 van de Amerikaanse schrijver A.J. Finn. Naar eigen zeggen inderdaad een eigentijdse draai aan Hitchcock, maar je zou het ook schaamteloos kopiëren van een idee kunnen noemen. Uit kleine dingen kun je afleiden dat zowel boek als film eerder speelse variaties op Hitch­cock zijn dan bloedserieus plagiaat. Dat het hier om een raam aan de vóórkant van het huis gaat bijvoorbeeld. Of dat de vrouw die Anna vermoordt ziet worden Jane Russell heet, naar de beroemde Amerikaanse actrice die géén rol heeft in Rear Window.

Maar de vraag blijft wel: met welk doel? De opzet van boek en film liggen zo dicht tegen Hitchcock aan dat je er eigenlijk wel een heel specifiek doel mee moet hebben. Dat doel valt alleen in de film niet te bespeuren. Je zou bijna denken dat Finn na het schrijven van het boek pas voor het eerst van Hitch­cocks film hoorde en er wat speelse wendingen in schreef om dat te verbloemen. Zoals de naam van een beroemde actrice gebruiken voor een personage.

Het telt allemaal niet op naar iets belangwekkends of interessants. The Woman in the Window is vaag onderhoudend, op een medicijnenroes-achtige manier: vanachter een sluier, op een avond die toch al niks ging worden. Amy Adams en Gary Oldman laten zich een paar keer hysterisch gaan, zonder enige nuance of subtiliteit en sowieso is het door pillen verdoofde personage van Anna Fox wel een erg makkelijk cliché. De vrouw die niemand serieus neemt omdat ze aan de medicijnen zit. Om een 21ste-eeuws publiek te verbazen, moet je echt met iets scherpers komen dus god weet hoe Finns debuutroman in 2018 nog gepubliceerd kon worden.

The Woman in the Window is nu te zien op Netflix.