• Datum 15-02-2011
  • Gerelateerde Films THE TRIBUNAL
    Hans-Christian Schmid
    01-01-2009
    Duitsland

the tribunal van Hans-Christian Schmid wil een psychologische thriller zijn over de verschrikkingen rond het Joegoslavië-tribunaal. De filmische aanklacht is helaas van alles een beetje.

Hannah Maynard, de hoofdpersoon in the tribunal, roept herinneringen op aan Carla Del Ponte die tot 2007 hoofdaanklager van het Joegoslavië-tribunaal was. Of aan Florence Hartmann, de voormalig woordvoerster van Del Ponte, die een boekje opendeed over de politieke deals achter de schermen en daardoor hardhandig in aanvaring kwam met het gerechtshof.
In the tribunal is Maynard (Kerry Fox, intimacy) aanklager in het proces tegen een zekere Goran Duric. De generaal van het Servische leger is vrijwel zeker schuldig aan etnische zuiveringen in het Bosnische dorpje Kasmaj, maar de zaak, waaraan drie jaar is gewerkt, lijkt in het water te vallen als blijkt dat de belangrijkste getuige meineed heeft gepleegd. Getuige Alen Hajdarevic pleegt kort daarop zelfmoord. Maynard moet nieuwe bewijzen vinden en een deal sluiten als ze Duric alsnog veroordeeld wil zien.
Dat klinkt, en zo wordt de film ook aangeprezen, als een politieke thriller. Maar waar het gaat om spanning opbouwen, is bijvoorbeeld the hunting party, waarin Terrence Howard en Richard Gere ook op een Servische oorlogsmisdadiger jagen, veel beter geslaagd. the tribunal mist de stilering en het ritme die zo essentieel zijn voor een thriller. De film is geregisseerd als een documentaire — met veel handheld camerawerk en aandacht voor de dagelijkse gang van zaken aan het hof — en wordt geacteerd als een karakterdrama. Die benadering kan heel interessant zijn; maar de ene stijl sluit de andere hier wel uit.

Kwaadheid
Neem aanklager Hannah Maynard, de vrouw met wie de kijker de meeste tijd doorbrengt. Ze is meestal kortaf, vermoeid, op het onsympathieke af. Dat maakt het moeilijk om mee te gaan in haar verontwaardiging, of spanning te voelen wanneer ze bedreigd wordt door Servische nationalisten. Maynard lijkt niet geschreven voor een thriller, maar voor een karakterstudie. Uitwijdingen over een gemiste promotie en haar relatie met een EU-onderhandelaar (Rolf Lassgård) lijken dan weer in dienst te staan van de plot, en bevatten weinig verrassingen of psychologische diepte.
Uiteindelijk vindt Maynard een nieuwe getuige in de zus van Hajdarevic. Anamaria Marinca (4 maanden, 3 weken, 2 dagen) speelt de rol zo overtuigend dat je je afvraagt of Schmid er niet beter aan had gedaan de film te centreren rond deze gekwetste vrouw die alle geweld weer naar boven moet halen en dan teleurgesteld wordt door het gerechtshof.
the tribunal won de Amnesty International Film Prize. Daarover geen twijfel: de thematiek is schrijnend en belangrijk. Gerechtigheid voor de slachtoffers van de zuiveringen botst soms met wat bewijsbaar of politiek haalbaar wordt geacht. Toch slaagt Schmid er niet in zijn kwaadheid daarover over te brengen. the tribunal is goed gespeeld; een beetje een politieke thriller; een beetje een aanklacht; een documentaire over het tribunaal en een beetje een portret van Maynard en Mira — maar bij elkaar opgeteld stijgt dat alles niet uit boven goede bedoelingen.

Barend de Voogd