The Agency
Disfunctioneel

The Agency
Het prestige druipt er vanaf in de sterrencast van spionageserie The Agency, met als spil Michael Fassbenders ogenschijnlijk ongenaakbare meesterspion.
De eerste aflevering van The Agency opent direct met een dubbelspel. Een CIA-agent met codenaam Martian (Michael Fassbender) wordt op zijn hoofdkantoor in Londen ondervraagd door zijn handler, nadat hij op stel en sprong is teruggehaald uit Ethiopië, waar hij zes jaar undercover leefde. Koel en afstandelijk vertelt hij hoe hij voor vertrek zijn relatie met Sami (Jodie Turner-Smith) verbrak. Zijn oude identiteit kan bij het vuilnis. Ondertussen zien we ook hoe dat gesprek met Sami zich in werkelijkheid voltrok – en daar is meer wanhoop, meer echte emotie in het spel.
Hoewel The Agency zijn tijd neemt om de rest van de elementen van zijn plot – niet heel complex maar wel ingewikkeld – in stelling te brengen, is met die openingsscène direct het centrale dilemma van de serie neergezet. Het draait erom wat er gebeurt wanneer meesterspionnen, die zoals Martian het ergens verwoordt min of meer sociopaten moeten zijn om hun werk goed te doen, toch gevoelens voor iemand krijgen.
Dat komt op scherp te staan wanneer Sami onverwacht opduikt in Londen, terwijl Martian inmiddels ook tot zijn knieën in de puinhopen van een andere operatie staat: een asset in Oekraïne is spoorloos verdwenen, en een koortsachtige zoektocht moet uitwijzen of hij ontvoerd is of misschien toch zelf van kant is gewisseld. Ondertussen is Martian ook nog opgezadeld met de training van nieuwe agent Danny (Saura Lightfoot-Leon), die wordt klaargestoomd voor een undercovermissie in Iran – een plotlijn die vooral lijkt te bestaan als opstapje naar het al aangekondigde tweede seizoen. Le bureau des légendes (2015-2020), de Franse successerie waarop The Agency is gebaseerd, liep vijf seizoenen, dus we kunnen nog even vooruit.
Er is een flink blik talent opengetrokken voor The Agency – van de cast, met naast Fassbender en Turner-Smith ook Jeffrey Wright en Richard Gere als Martians leidinggevenden, tot schrijvers Jez en John-Henry Butterworth en regisseur Joe Wright, die de eerste twee afleveringen voor zijn rekening neemt. En op het niveau van individuele scènes valt er veel te genieten – juist waar de dialogen al te uitleggerig dreigen te worden, houdt het sterrenensemble je interesse vast. De centrale gedachte is weliswaar een klassieke voor dit genre – om te functioneren als spion moet je disfunctioneel zijn als mens – maar krijgt door de lijntjes naar de actuele geopolitiek toch een intrigerende update.
En toch: uiteindelijk is The Agency nogal onevenwichtig. Er is op het moment bepaald geen gebrek aan spionageseries die zich afspelen in Londen – van The Diplomat op Netflix tot The Day of the Jackal op SkyShowtime, en met als uitschieter het onvolprezen Slow Horses op Apple TV+. Op al die grote namen in de cast na weet The Agency zich in dat drukbezette veld te weinig een eigen smoel aan te meten.
The Agency is vanaf 10 februari 2025 te zien op SkyShowtime (VoD).