Petit mal

Liefdesgemis op z'n kop

Petit mal

Petit mal is een intieme film over de worstelingen rond de onderlinge verhoudingen in een triorelatie. Ruth Caudeli’s film is een zelfgenoegzaam en overdadig portret van de liefde tussen drie vrouwen, maar ook een stille meditatie op afwezigheid.

Het verlies van een partner kan je wereld op zijn kop zetten. Zelfs als dat verlies maar tijdelijk is, zoals wanneer je partner voor werk naar de andere kant van de wereld vertrekt. In films over zulk gemis blijft de ander vaak eenzaam achter.

Maar wat gebeurt er als je een relatie hebt met twee mensen en een van hen weggaat? Met zijn portret van een trioppel (de Nederlandse variant van het Engelse throuple, een relatie bestaande uit drie personen) zet Petit mal het traditionele denken over liefdesgemis op zijn kop.

Het Colombiaanse Petit mal is een intieme maar zelfgenoegzame film, gebaseerd op het leven van de Spaanse regisseur Ruth Caudeli. De overwegend stille film bestaat uit tedere, alledaagse momenten van intimiteit tussen de desbetreffende drie vrouwen. De film plaatst hun liefde, gebaseerd op de relatie van Caudeli zelf, op een voetstuk. Dat is nogal overdadig, vooral wanneer blijkt dat de personages zelf ook een film maken over hun liefde.

De grootste uitdaging in een trioppel blijkt gelijkheid te zijn. “We zijn altijd alleen of met z’n tweeën”, zeggen ze. Dat wordt versterkt wanneer Laia (Caudeli) voor haar werk als filmregisseur naar Spanje vertrekt. Zonder haar is het beeld plots zwart-wit. Het grootste deel van de film bestaat uit scènes waarin de twee overgebleven vrouwen thuis huilen. Ze huilen terwijl ze naar de stoel staren waarop Laia normaliter zit, ze huilen terwijl ze met krakende verbinding met haar videobellen, ze huilen terwijl ze met zijn tweeën in hun grote bed liggen.

Ondanks al deze overdreven sentimentaliteit raakt de film aan iets fundamenteels over menselijke relaties. Verscholen onder al dit gehuil en gestaar bevindt zich een meditatie op afwezigheid. Afwezigheid is niet alleen het gebrek aan iets, zo laat de film zien, maar komt ook juist naar voren in het overschot der dingen. Een tafel die wordt gedekt met drie borden, bijvoorbeeld. Een privé-­grap die ontstaat tussen twee mensen. Of te veel ruimte in een bed.