PARTIR

Afblijven!

  • Datum 07-01-2011
  • Auteur
  • Gerelateerde Films PARTIR
  • Regie
    Catherine Corsini
    Te zien vanaf
    01-01-2009
    Land
    Frankrijk
  • Deel dit artikel

Hoe ver ga jij in de liefde?, had de ondertitel kunnen zijn van het overspeldrama partir.

Het is de klassieke reactie van mannen als hun vrouw opbiecht verliefd te zijn op een ander: heeft ze met haar minnaar gevreeën, hoe vaak en was die ander beter in bed dan hij? Het verbaast dus niet dat chirurg Samuel — sociaal geslaagd, als mens gezakt — deze vragen stelt aan zijn vrouw Suzanne wanneer ze zegt dat ze verliefd is op een ander. Die ander is een Spaanse klusjesman, die in hun fraaie huis een werkruimte voor Suzanne bouwt, omdat de veertiger, nu haar twee kinderen wat groter zijn, weer aan de slag wil als fysiotherapeut. Bij de meeste stellen leidt het opbiechten van overspel tot ellenlange, met alcohol overgoten praatsessies, die vooral slaaptekort opleveren, maar bij Samuel en Suzanne verloopt het anders. Suzanne kan haar belofte om het uit te maken met haar minnaar niet waarmaken en ze verlaat Samuel. Daarna is het oorlog, althans van de kant van Samuel, die vindt dat vrouw een ander woord is voor bezit. Die autoritair-patriarchale opvatting hoor je zelden meer in de westerse cultuur, maar misschien ligt dat bij Franse chirurgen anders. Toch kan ook Samuel niet voorkomen dat Suzanne weggaat, maar hij zet alle middelen in om haar terug te krijgen. Op liefde hoeft hij niet te rekenen, dus verzint hij een andere tactiek: financieel uithongeren. Suzanne krijgt geen cent van hun gezamenlijk opgebouwde rijkdom en met behulp van zijn netwerk in de lokale elite zorgt Samuel ervoor dat de klusjesman werkloos wordt.

Tortelduiven
partir steunt op twee pijlers: de film is een overspeldrama en een aanklacht tegen hufterige rijken, die geen mededogen kennen als iemand aan hun ‘bezit’ komt. Kristin Scott Thomas, die we kennen van de arthousehit il y a longtemps que je t’aime, en Sergi López zijn uitstekend gecast als ‘overspelstel’, maar er zitten wel een paar hobbels in het scenario. Hoe geloofwaardig is het dat een rijkeluisvrouw alles, dus ook haar kinderen, opgeeft voor een aardige klusjesman met een gevangenisverleden? Dat zien we de doktersvrouw bij ons in de straat niet snel doen, maar misschien ligt ook dat bij Franse chirurgen anders. Misschien zijn zij in de wieg gelegd voor grootse, gepassioneerde liefdesdrama’s. Merkwaardig is ook Samuels enorme (financiële) macht over Suzanne. Hoe geloofwaardig is het dat hij haar zo in het nauw kan drijven? Heeft Suzanne geen rijke vriendinnen die haar willen helpen? En als de lokale elite zich en bloc van haar en haar klusjesman afwendt, waarom verhuizen de tortelduiven dan niet gezellig naar Spanje om een nieuw leven op te bouwen? Het antwoord luidt natuurlijk dat het in het echte leven waarschijnlijk zo zou gaan, maar dat dat geen groots en meeslepend liefdesdrama oplevert. Voor verliefdheid, en zeker voor gefnuikte verliefdheid, is de werkelijkheid te klein. Ze heeft behoefte aan grootse wanhoopsdaden, zoals de geweerschoten aan het begin en einde van partir.

Jos van der Burg