One from the Heart
Al maanden zitten we erop te wachten, maar nog altijd is Francis Ford Coppola’s nieuwste product One from the Heart niet uitgebracht in Nederland. Zal het er deze maand dan toch echt van komen? De aarzeling zal wel worden ingegeven door het feit dat de film in Amerika een flop is geworden.
Na het succes van onder andere The Godfather I en II en Apocalypse Now, films die waanzinnig veel geld hebben gekost, wilde Coppola een film maken die niet zo duur was en toch succesvol. Wat het laatste betreft ziet het er dus somber uit, maar wie weet wordt het in Nederland anders.
Het verhaal van One from the Heart is simpel en uiterst conventioneel. Een getrouwd stel, vervallen in sleur, krijgt ruzie. Beiden zoeken hun heil bij een ander. Na de nodige heisa en toestanden sluiten ze elkaar toch weer in de armen, ‘en zij hadden elkander lief als nooit tevoren’.
Het spannende van de film zit hem dus niet zozeer in het verhaal alswel in de productiemethode. One from the Heart is gemaakt onder volledig kunstmatige omstandigheden. De film is in z’n geheel opgenomen in de Zoetrope studio’s waar men de decors van het Amerika bij uitstek, Las Vegas, tot in details heeft nagebouwd. Niets werd aan het toeval overgelaten, alles werd beheerst.
Coppola sloot de filmcamera aan op een videorecorder zodat hij niet hoefde te wachten tot het filmmateriaal ontwikkeld was om te zien hoe een scène was geworden, maar direct het resultaat op video kon bekijken. Maar het beheersingsproces ging nog verder. Er werd veelvuldig gebruik gemaakt van de computertechniek. Elke scène werd tot op de seconde berekend, zodat er naadloos gemonteerd kon worden. Er werd geen gebruik gemaakt van overvloeiers: in een scène ontstaat op het volgende moment de volgende scène op de achtergrond.
Door de toepassing van deze nieuwste technieken is One from the Heart in ieder geval een interessante film geworden en daarom alleen al de moeite van het bekijken waard. Film als illusie in optima forma.