Zorgeloos raad in de wind slaan

• Datum 29-08-2013
  • Gerelateerde Films Mud
    Jeff Nichols
    01-01-2012

Wanneer twee tieners in de rivierdelta’s van Arkansas op de mysterieuze en charismatische Mud stuiten, raken ze steeds dieper betrokken bij de intriges rond deze man.

Nog maar een paar jaar geleden konden de namen Matthew McConaughey en Reese Witherspoon op een filmposter maar één ding betekenen: dit was een zouteloze, veilige romcom. Het kan verkeren: McConaughey speelt in Jeff Nichols’ derde speelfilm Mud de mysterieuze en charismatische titelheld, zijn zoveelste intrigerende rol op rij. Net als voorgangers Bernie, The Lincoln Lawyer en Magic Mike is Mud geen perfecte film, maar wel een film die iets probeert, die risico neemt, en waarmee McConaughey dus ook risico neemt.
"His name is mud", zegt men in Amerika over iemand die niet al te snugger is. Dus als je door je ouders al bij je geboorte Mud genoemd wordt, zoals met de titelfiguur uit Jeff Nichols’ Mud het geval lijkt, ben je al helemaal voor een ongelukkig leven geboren. Maar hoewel McConaughey de titelrol speelt en levensgroot op alle posters staat, draait de film uiteindelijk niet om Mud, maar om de veertienjarige Ellis, gespeeld door Tye Sheridan (Tree of Life). Wanneer Ellis en zijn beste vriend Neckbone in de moerassen van Arkansas op Mud stuiten, ontvouwt zich een klassiek coming-of-age-verhaal. Steeds dieper raken de twee jongens betrokken bij de intriges rond Mud, die zegt uit liefde een moord te hebben gepleegd en zich nu op een eiland verbergt, wachtend op zijn grote liefde Juniper (een ondankbare rol voor Witherspoon). Intussen loopt het dorp vol met mannen in zwarte pick-ups die het op Mud voorzien hebben en blijkt ook de politie achter hem aan te zitten. En terwijl Ellis daarmee worstelt, moet hij ook nog om zien te gaan met de aanstaande scheiding van zijn ouders én zijn eerste kalverliefde.
Inzicht en volwassenheid komen in deze wereld van ervaring, niet van woorden; de wijze raad die Ellis en Neckbone van de volwassenen om hen heen krijgen, wordt door de ondernemende jongens zorgeloos in de wind geslagen. Net zolang tot er rotzooi van komt. Nichols neemt zijn tijd om Ellis’ volwassenwording doelgericht neer te zetten, stevig gegrond in het leven in de delta’s van zuidelijk Amerika — de wereld waar hij zelf vandaan komt, en de wereld van Huckleberry Finn, het boek dat hij zijn cast en crew tijdens de opnames liet lezen. De hoogtes van Take Shelter haalt hij er net niet mee, maar Nichols is en blijft één van de aanstormende Amerikaanse regisseurs om goed in de gaten te houden.

Joost Broeren