Midas Man

Cirkelen rond de Beatles

  • Datum 28-01-2025
  • Auteur Joost Broeren-Huitenga
  • Gerelateerde Films Midas Man
  • Regie
    Joe Stephenson
    Te zien vanaf
    30-01-2025
    Land
    Verenigd Koninkrijk, 2024
  • Deel dit artikel

Midas Man

Beatles-manager Brian Epstein verdient een biopic – maar dan wel een betere dan het richtingloze Midas Man.

Er is over meerdere mensen op verschillende momenten in de geschiedenis van de band gezegd dat ze ‘de vijfde Beatle‘ zouden zijn – van oorspronkelijke drummer Pete Best via producer George Martin tot en met soulmuzikant Billy Preston, die de sfeer redde tijdens de laatste studiosessies. Maar waarschijnlijk maakt niemand meer aanspraak op die eretitel dan manager Brian Epstein.

Hij ontdekte The Beatles in de Liverpoolse Cavern Club, mat de springerige rockers een salonfähige imago aan en loodste ze naar hun grootste successen – en vervolgens door de mediastormen die daaraan verbonden waren. Na zijn dood in augustus 1967, op slechts 32-jarige leeftijd, werd de band stuurloos, tot ze twee jaar later uit elkaar gingen.

Met Midas Man krijgt Epstein (gespeeld door Jacob Fortune-Lloyd) nu een eigen biopic, en daar is materiaal genoeg voor. Keurig schetst de film de worsteling van de ambitieuze jongeman met zijn behoudende ouders, met zijn homoseksualiteit in een tijd dat dat strafbaar was, en met zijn hang naar verdovende middelen. Ondertussen wordt om hem heen de storm van Beatlemania steeds heviger.

Midas Man kende een roerige productie, en dat laat zich voelen in het onevenwichtige eindresultaat. Regisseur Jonas Åkerlund begon er in 2021 aan, om na twee weken opnamen te vertrekken vanwege ‘creatieve meningsverschillen’ met de producenten. Vervolgens nam Sara Sugarman de regie over, maar zij haalde de set niet eens voordat ze weer werd vervangen door debutant Joe Stephenson. Zijn naam staat nu op de nogal richtingloze eindversie van de film, zowel voor regie als montage.

De film is overduidelijk gemodelleerd naar succesvolle recente muzikantenbiopics als Bohemian Rhapsody (Bryan Singer, 2018) en Rocketman (Dexter Fletcher, 2019). Maar dat model blijkt als een kaartenhuis in te storten zonder het fundament van de euforische muzikale momenten waar die films in grossierden. De makers van Midas Man kregen namelijk geen toestemming om de liedjes van The Beatles te gebruiken.

Voor alle duidelijkheid: je hebt die liedjes ook niet nodig om toch een goede film te maken die rond The Beatles cirkelt. Dat bewees Andrei Ujică recent nog met de creatieve animatie-documentaire TWST – Things We Said Today, te zien op IDFA 2024. Maar Midas Man blijft zelf steeds maar benadrukken dat je die liedjes niet te horen krijgt. Keer op keer wordt de aanzet gegeven naar beroemde optredens, om vervolgens enkel het gepraat tussen de nummers door te tonen, of een minder bekende cover van een andere band waar wel de rechten van verkregen konden worden. Hoe vaker het gebeurt, hoe storender het wordt, tot aan de apotheose van de film: de wereldwijd live uitgezonden opname van ‘All You Need Is Love’. De flard van de Marseillaise waarmee het liedje opent is nog te horen, en dan volgt abrupt een zwart gat waar je als kijker zelf je emotionele climax maar moet invullen.

Het is tekenend voor hoe Midas Man op allerlei manieren maar niet los weet te komen van The Beatles, terwijl de (op zich raak gespeelde) bandleden anderzijds te veel comic relief bijfiguren blijven om het hart van de film te vormen. Zo zijn in dit portret van “de vijfde Beatle” juist de eerste vier Beatles de grootste stoorzenders.