Fluisteren over het onrecht

• Datum 28-02-2017
  • Gerelateerde Films Loving
    Jeff Nichols
    01-01-2016
    Groot-Brittannië/Verenigde Staten

In zijn eerste historische film schetst regisseur Jeff Nichols een waardig en invoelend portret van Richard en Mildred Loving, een gemengd echtpaar dat in het Virginia van de vroege jaren zestig hun huwelijk tot in het Amerikaanse Hooggerechtshof moet bevechten.

Het is een opvallend tweeluik in het filmaanbod van deze maand: Loving en Hidden Figures. Twee films die zich afspelen in de de staat Virginia in de late jaren vijftig en vroege jaren zestig, en die zich elk op hun eigen manier richten op de zwarte strijd voor gelijke rechten. Het kleine dorpje waar de blanke Richard Loving en zijn zwarte vriendin Midred Jeter verliefd worden, is echter een wereld verwijderd van de technologische hoogstandjes die in Hidden Figures centraal staan: de raketlancering waarin Hidden Figures culmineert, bekijken zij op televisie.
Jeff Nichols (Mud, Midnight Special) vertelt in Loving het verhaal van dit kersverse echtpaar, dat wordt opgepakt vanwege hun gemengde huwelijk. Kort nadat Richard (Joel Edgerton) en Mildred (Ruth Negga) buiten de staat in de echt zijn verbonden, worden ze van hun bed gelicht omdat Virginia rassenvermenging verbiedt. Hun strijd tegen de arrestatie en daaropvolgende verbanning uit hun thuisstaat, voert ze — tegen wil en dank — tot aan het Amerikaanse Hooggerechtshof, waar hun zaak er uiteindelijk voor zorgt dat anti-rassenvermengingswetten ongeldig worden verklaard.
Waar Hidden Figures hoog van de toren blaast, spreekt Loving bijna fluisterend over het onrecht dat de twee wordt aangedaan. De Lovings hebben weinig boodschap aan de strijd voor gelijke rechten: het enige wat zij willen is ongestoord samenleven. Nichols houdt het verhaal bewonderenswaardig klein en bescheiden, een verademing in dit vaak zo schreeuwerige genre.
Toch is het niet verwonderlijk dat de film uiteindelijk slechts één Oscarnominatie binnenhaalde: Ruth Negga werd terecht genomineerd voor haar rol als Mildred Loving. Maar Loving slaat in zijn perspectief een paar keer de plank mis. Wanneer Richard de ochtend na hun eerste arrestatie direct wordt vrijgelaten, maar Mildred in de gevangenis achterblijft, gaat de film met hem mee naar huis. En wanneer het echtpaar Loving vriendelijk bedankt om aanwezig te mogen zijn bij de historische uitspraak in hun zaak bij het Hooggerechtshof, voelt Nichols de noodzaak die alsnog in beeld te brengen — een onnodige keuze voor het Grote Verhaal waarvan de film verder overtuigend wegblijft.
Veel sterker is Loving wanneer het de murwheid weet over te brengen die het stel voelt omdat het hele systeem zich tegen hun liefde lijkt te richten. Precies daarom vallen de triomfantelijke scènes bij het Hooggerechtshof zo uit de toon: hun overwinning is geen triomf, maar een kleine eerste stap in een proces dat nog lang niet is voltooid.

Joost Broeren-Huitenga